Pola Negri – Polka, która podbiła Hollywood

Pola Negri

Pola Negri była jedyną Polką, której udało się zrobić karierę w Hollywood. Słynęła z wyjątkowej urody, ekstrawagancji i zamiłowania do znanych kochanków. Romansowała między innymi z Charliem Chaplinem i Rudolfem Valentino. Szczęście w miłości nie było jednak pisane wspaniałej aktorce, jedynie film nigdy nie zawiódł jej uczuć.

 

Biografia Poli Negri jest bardzo interesująca, zmusza bowiem do zastanowienia, w jaki sposób ta uboga córka kotlarza i sprzątaczki zdobyła filmowe szczyty Hollywoodu? Czy była nadzwyczajnie piękna i uzdolniona? Miała wpływowego opiekuna? A może wszystko zawdzięczała swojej ciężkiej pracy? Prawda jak zwykle leży gdzieś po środku i trudno dziś jedynie na podstawie biograficznych faktów odkryć tajemnicę Poli. Z pewnością jej droga na filmowe salony była długa i wbrew pozorom, wcale nie usłana różami.

Barbara Apolonia Chałupiec urodziła się w 1897 roku w Lipnie na Kujawach. Ojciec, z pochodzenia słowacki Cygan, nie był wzorowym mężem i kiedy Pola miała osiem lat, został aresztowany za liczne przestępstwa i wywieziony na Syberię. Matka przeprowadziła się zaś wraz z córką do Warszawy, gdzie wkrótce straciła resztkę majątku i została służącą. Dziewczyna po ukończeniu szkoły klasztornej zdała do bezpłatnej szkoły baletowej przy Teatrze Wielkim.

Pola Negri – uroda i wpływowy opiekun

Właśnie w tym czasie rozpoczęła się tajemnicza relacja Apolonii Chałupiec z zamożnym Kazimierzem Hulewiczem, wiceprezesem Warszawskich Teatrów Rządowych. Do dziś nie wiadomo, kim dla przyszłej aktorki był ten wpływowy protektor, w momencie jego poznania Pola miała zaledwie 14 lat. Kiedy zachorowała na gruźlicę, Hulewicz wysłał ją do Zakopanego i zapłacił za kurację. Pola musiała jednak zrezygnować z baletu i zapisała się do szkoły teatralnej. Wówczas przybrała również pseudonim artystyczny na cześć włoskiej poetki Ady Negri.

Pola Negri filmy

Po raz pierwszy Pola Negri pojawiła się na scenie w 1912 roku w Ślubach panieńskich Aleksandra Fredry i od razu zdobyła uznanie krytyki. Sukcesem na miarę europejską była natomiast rola w sztuce Sumurun Maxa Reinhardta. To zaś pociągnęło za sobą pierwszy występ filmowy w Niewolnicy zmysłów w 1914 roku. Film został wyprodukowany przez “Sfinksa” Aleksandra Hertza, a jego głównym sponsorem był oczywiście Kazimierz Hulewicz.

Pola Negri – talent doceniony w Berlinie i pierwsze miłosne porażki

Potem kariera Poli Negri potoczyła się błyskawicznie. Już w wieku 20 lat dostała propozycję niemieckiej wytwórni filmowej Saturn i wyjechała do Berlina. Oprócz grania w filmach miała okazję uczyć się u największego wówczas mistrza sztuki aktorskiej, Maxa Reinhardta. Za jego pośrednictwem poznała samego Ernsta Lubitscha, który otworzył jej drogę do Hollywood. Negri wystąpiła w Oczach mumii Ma, Carmen, Manii, Madame Dubarry. Wówczas ukształtował się również jej wizerunek ekscentrycznego wampa przechadzającego się z tygrysem na smyczy.

W tym czasie Apolonia Chałupiec zaliczyła również nieudane małżeństwo z hrabią Eugeniuszem Dąmbskim. Związek został dość szybko unieważniony, a aktorka pocieszyła się w ramionach niezwykle zamożnego przedsiębiorcy Wolfganga Schlebera. Mężczyzna był jednak dość niestały w uczuciach i w końcu zamienił piękną Polę na inną kobietę.

Pola Negri wyrusza na podbój Hollywood

W Stanach Zjednoczonych Negri znalazła się głównie za sprawą Charliego Chaplina. To on po obejrzeniu w Berlinie Madame Deburry zaczął nalegać, by aktorka wyjechała do USA, a następnie za sprawą jego zachwytów Pola otrzymała zaproszenie od Jesse L. Lasky’ego. Aktorka podpisała więc umowę z wytwórnią Paramonunt, która bardzo szybko zadbała o jej wizerunek. Pola Negri stała się jeszcze bardziej tajemnicza i ekscentryczna. Poruszała się białym rolls-roycem o klamkach z kości słoniowej, a na spacer udawała się ze swoimi chartami oraz tygrysem na smyczy.

W celach reklamowych wykreowano również sztuczny konflikt pomiędzy Negri a Glorią Swanson. Aktorki miały się wzajemnie nie znosić, dokuczać sobie i oskarżać o największe podłości.

Pola Negri i jej hollywoodzcy amanci Pola

Pola Negri mężowie - Charlie Chaplin

Pola Negri i Charlie Chaplin [kolekcja Mariusza Kotowskiego]

Apolonia Chałupiec, jako słynna aktorka Hollywood, miała oczywiście swoich wielkich amantów. Jednym z nich był Charlie Chaplin, który został narzeczonym pięknej panny Negri. Był jednak podobno zbytnio zazdrosny, dlatego po burzliwych kłótniach związek gwiazd ostatecznie się rozpadł. Najsłynniejszym partnerem Poli Negri był boski Rudolf Valentino, bożyszcze kobiet na całym świecie. Wspólnie z namiętnym południowcem stworzyli jedną z najbardziej znanych par aktorskich w historii kina.

Pola Negri biografia

Pola Negri i Rudolf Valentino [kolekcja Mariusza Kotowskiego]

Miłość Poli Negri i Valentino obfitowała w liczne skandale, spektakularne kłótnie i jeszcze bardziej widowiskowe dowody uczuć. Oczywiście ów romans bardzo szybko stał się medialny i przyczynił się do rozwoju kariery obojga aktorów. W oczach całego świata stanowili parę idealną – wcielenie snu o wielkiej miłości. Sielankę przerwała nagła śmierć Valentino w 1926 roku. Aktor zmarł w wyniku powikłań po operacji wyrostka robaczkowego. Poli nie było wówczas przy kochanku, a kiedy dotarła do Nowego Jorku, Valentino już nie żył. Ostatecznie miłość zakończyła się skandalem – okazało się bowiem, że włoski amant miał ogromne długi i nikt nie chciał zapłacić za jego pogrzeb. Nie uczyniła tego również sama Pola Negri, która na dodatek prezentowała publicznie spektakularne napady histerycznego żalu po ukochanym.

Pola Negri i jej nieszczęśliwe małżeństwo

W tym czasie Apolonia Chałupiec zakupiła we Francji okazały zamek i poznała gruzińskiego księcia, Serge Mdivani, którego poślubiła już w 1927 roku. Był to najbardziej fatalny z jej związków. Młody małżonek zajmował się przede wszystkim beztroskim trwonieniem majątku Negri. Kiedy aktorka zaszła w ciążę, przeniosła się do Francji. Wkrótce jednak poroniła, a to smutne wydarzenie zbiegło się z krachem na giełdzie w 1929 roku i utratą znacznej części majątku przez gwiazdę. W tej sytuacji mąż opuścił Negri, a ona sama popadła w alkoholizm.

Pola Negri dzieci - Pola Negri i Serge Mdivan

Pola Negri i Serge Mdivan – fotografia ślubna

Silna z natury aktorka podniosła się jednak z tego upadku i postanowiła odzyskać sławę oraz majątek. Angaż w filmie znalazła w Wielkiej Brytanii, gdzie zagrała w Ulicy potępionych dusz, ostatnim niemym filmie w jej karierze. Jednocześnie poznała przystojnego pilota i przedsiębiorcy Glena Kidstona i na nowo uwierzyła w miłość. Niestety i ten związek miał finał tragiczny – Kidston zginął w czasie lotu do RPA nad Górami Smoczymi.

Pola Negri – „ulubiona aktorka Hitlera”

Pierwszym filmem dźwiękowym hollywoodzkiej aktorki był Na rozkaz kobiety, w którym zaśpiewała słynną piosenkę Raj. Prawdziwym przełomem w karierze Apolonii Chałupiec było zaproszenie do Niemiec przez berlińską wytwórnię UFA. Co ciekawe, podczas pracy nad filmem Mazur, Negri miała kłopoty, ponieważ zarzucono jej żydowskie pochodzenie. W sprawie aktorki interweniował jednak sam Adolf Hitler i Polka szybko wróciła do pracy. Co więcej, Mazur stał się ulubionym filmem Hitlera. Negri zagrała w niej matkę, która dopuściła się morderstwa, by ocalić córkę. Wkrótce Polka została ochrzczona mianem „ulubionej aktorki Hitlera” i posądzano ją nawet o romans z dyktatorem.

Kolejnymi produkcjami, w których zagrała Pola Negri, były Moskwa-Szanghaj czy słynne Tango notturno z 1937 roku. W 1938 roku aktorka postanowiła jednak potajemnie opuścić hitlerowskie Niemcy. Musiała to zrobić bardzo ostrożnie, udała się wówczas do Francji, a po zajęciu tego kraju przez Hitlera wyemigrowała do USA. W 1943 roku zagrała w filmie Wystrychnąć na dudka, jednak jej kariera dobiegała końca. Finansowo stanęła na nogi dzięki znajomości z Margaret West, z którą zamieszkała w San Antonio w Teksasie. Ostatnim filmem, w którym wystąpiła, były Księżycowe porządki z 1964 roku. Aktorka zmarła w 1987 roku w San Antonio, w wieku 90 lat.

Literatura:

S. Koper, Królowe salonów II RP, Warszawa 2015 r.

Avatar photo

Agnieszka Czarkowska-Krupa

Redaktor Naczelna i Wydawca portalu Oldcamera.pl, dr nauk humanistycznych UJ, autorka książki "Paraboliczność w polskiej prozie historycznej lat 1956 – 1989" (Semper, 2014). Współautorka i redaktorka książki “Twarze i maski. Ostatni wielcy kochankowie kina” (E-bookowo, 2021). Miłośniczka kina i literatury. Pisała w książkach zbiorowych: "Podmiot w literaturze polskiej po 1989 roku. Antropologiczne aspekty konstrukcji", pod red. Żanety Nalewajk, (Elipsa, 2011) oraz "Etyka i literatura", pod red. Anny Głąb (Semper, 2014). Ma na swoim koncie prestiżowe publikacje dla Polskiej Akademii Nauk (“Ruch Literacki”), artykuły w czasopismach naukowych (“Tekstualia”, “Zeszyty Naukowe KUL”), periodykach artystycznych (“FA-art”) i w portalach internetowych. Pracowała jako wykładowca akademicki w Instytucie Mediów i Dziennikarstwa w Wyższej Szkole Teologiczno-Humanistycznej, gdzie pełniła również funkcje promotora i recenzenta prac dyplomowych. Prywatnie mama Sebastiana i Olgi.