„Pętla” – nie tylko koreański „Dzień Świstaka”

Pętla film

 

Tytuł: „Pętla” („Ha-ru”)

Rok produkcji: 2017

Reżyseria: Cho Sun-ho

Obsada: Kim Myeong-min, Byeon Yo-han, Yoo Jae-myeong, Jo Eun-hyeong, Sin Hye-seon i inni

 

„Pętla” to reżyserki debiut Cho Sun-ho. Południowokoreańskie dzieło wykorzystujące motyw czasowej pętli to kino dynamiczne i poruszające, które zaskakuje widza do ostatnich minut seansu zarówno pod względem mieszanki gatunków i stylu, jak i nieustannych zwrotów akcji. Ponadto Cho Sun-ho podejmuje w swoim obrazie problematykę egzystencjalną wraz z uniwersalnym tematem zemsty i odkupienia na czele.

„Pętla” – reżyserski debiut Cho Sun-ho

Cho Sun-ho to południowokoreański scenarzysta i reżyser, którego filmowy debiut – „Pętla” – wcale nie przypomina produkcji nowicjusza. Sun-ho stworzył mistrzowski scenariusz obfitujący w niespodzianki zarówno na poziomie fabuły, jak i stylu, z ciekawie rozpisanymi postaciami, wzruszającą historią i uniwersalnym przesłaniem.

Przy tym wszystkim „Pętla” to kino niezwykle dynamiczne, zwracające uwagę świetną pracą kamery i montażem. Docenić należy również doskonałe prowadzenie aktorów – oczywiście kino koreańskie charakteryzuje się znacznie większą ekspresją aktorów niż w naszym kręgu kulturowym, co może zadziwić niektórych odbiorców, jednak niewątpliwie znakomita gra aktorska należy do jednych z największych atutów „Pętli”. W głównych rolach wystąpili Kim Myeong-min, Byeon Yo-han i Yoo Jae-myeong.

Pętla 2017

Ten sam dzień od nowa…

Bohaterem filmu jest szanowany lekarz Joon-yeong (w tej roli Kim Myeong-min), który wraca do domu po przedłużającym się wyjeździe służbowym. Jego przybycia oczekuje z niecierpliwością ukochana córka, która dotkliwie przeżywa rozłąkę z ojcem. W drodze na spotkanie z ojcem dziewczynka ulega jednak wypadkowi samochodowemu i ginie na oczach Joon-yeonga. Niespodziewanie zdruzgotany bohater uświadamia sobie, że czas cofnął się o kilka godzin, a tragiczne zdarzenie zaczyna się powtarzać. Doktor wpada w sidła pętli czasu, nieustannie przeżywając ten sam dzień. Jedynym sposobem na przerwanie niewytłumaczalnego zjawiska zdaje się uratowanie jego córki. Wkrótce mężczyzna odnajduje wsparcie w nieznajomym sanitariuszu, który w tym samym wypadku stracił żonę i, jak się okazuje, również nie potrafi wyplątać się z sytuacji czasowej pętli…

Ha ru 2017

Motyw pętli czasu w kinie nie jest nowym zjawiskiem. Z pewnością najsłynniejszym obrazem podejmującym ów temat pozostaje komedia „Dzień świstaka” (1993) z kultową kreacją Billa Murraya, choć sporą popularnością cieszą się również produkcje „Kod nieśmiertelności” (2011) czy „Na skraju jutra” (2014). Nieco inny wariant czasowego zapętlenia ukazywały zaś dzieła „Biegnij, Lola, biegnij” (1998) i polski „Przypadek” (1981), w których twórcy przedstawili trzy warianty życia bohaterów w zależności od – jak mogłoby się zdawać – błahego szczegółu, który jednak zupełnie odmienia bieg zdarzeń. Tym, co wyróżnia „Pętlę” na tle pozostałych filmów opartych na wspomnianym schemacie, jest bez wątpienia niekonwencjonalne łączenie gatunków i zabawa stylem, charakterystyczna dla koreańskiej kinematografii. W dziele Cho Sun-ho odnajdziemy zatem elementy kina akcji, komedii i thrillera, złączone w dominujących ramach poruszającego dramatu, co wspólnie dostarcza widzom niezapomnianych wrażeń w trakcie seansu.

W dalszej części tekstu mogą pojawić się spoilery.

„Pętla” – koreański traktat o bezsensowności zemsty

Odczytując film Sun-ho należy przede wszystkim zwrócić uwagę na jego uniwersalną problematykę, w tym eksploatowany wątek zemsty, który w szczególności upodobali sobie południowokoreańscy twórcy. Począwszy od „Pokojówki” (1960) Kim Ki-younga, a skończywszy na trylogii zemsty Parka Chan-wooka czy „Ujrzałem diabła” (2010) Kim Jee-woona w koreańskim kinie obserwujemy wyjątkowe zainteresowanie tematem wendety, a także jej destrukcyjnego wpływu na jednostkę.

Pętla Cho Sun ho

Podobnie jest w „Pętli”, gdzie główny bohater odkrywa, że czasowa pętla, w jaką popadł wraz z sanitariuszem, jest sterowana przez motywowanego chęcią zemsty taksówkarza. Mężczyzna obwinia bowiem bohaterów o tragiczną śmierć swojego synka i z tego powodu tworzy dla nich istne piekło na Ziemi. Jak się okazuje, to nie uratowanie ukochanej osoby warunkuje przerwanie pętli, a wypracowanie umiejętności przebaczenia i skruchy. „Pętla” staje się zatem uniwersalnym traktatem o winie i karze, a także odkupieniu win.

W końcu film Cho Sun-ho to zakorzeniona w fundamentalnych motywach opowieść o nieprzewidywalnym losie i jego przeciwnościach, w których obliczu człowiek okazuje się bezsilny. Zmagania ekranowego Joon-yeonga starającego się oszukać przeznaczenie i dotrzeć na miejsce umówionego spotkania z córką przed wypadkiem obrazują ludzką bezradność wobec przypadkowych wydarzeń oraz nieubłaganego czasu.