Priscilla Lane – rozśpiewana siostra

Priscilla Lane

Priscilla Lane pojawiła się na wielkim ekranie pod koniec lat 30. ubiegłego stulecia, zdobywając serca publiczności piękną barwą głosu, sympatycznym wizerunkiem dziewczyny z sąsiedztwa, i zdolnościami tanecznymi. I choć jej kariera filmowa trwała nieco ponad 10 lat, to Priscilla dała się poznać jako zdolna, emanująca ciepłem i niezrównanym urokiem aktorka, którą dziś pamiętamy z klasyków Burzliwe lata dwudzieste, Sabotaż czy Arszenik i stare koronki.

Rozśpiewana siostra

Priscilla Lane (właściwie Priscilla Mullican) urodziła się 12 czerwca 1915 roku w Indianoli w rodzinie chirurga stomatologa, doktora Lorenzo Mullicana i jego żony Cory. Państwo Mullican doczekali się w sumie pięciu córek, a cztery z nich obrały w przyszłości ścieżkę artystyczną, współtworząc słynną w latach 30. i 40. grupę Lane Sisters.

Priscilla była najmłodszą siostrą w składzie, obok Leoty, Loli i Rosemary. Piąta córka Mullicanów, Martha, wybrała natomiast karierę z dala od show-biznesu. Lane Sisters zasłynęły z uzdolnień wokalnych i aktorskich, często występując razem w produkcjach filmowych. Tak było w przypadku cieszącego się popularnością melodramatu Cztery córki (1938), którego kontynuację stanowiły obrazy Four Wives (1939) i Four Mothers (1941).

Priscilla Lane Burzliwe lata dwudzieste

Priscilla Lane – Burzliwe lata dwudzieste

Najbliższa relacja łączyła Priscillę z Rosemary. Jako nastolatki jeździły do Des Moines na wspólne lekcje tańca i stawiały pierwsze kroki na deskach lokalnych teatrów. W 1933 roku państwo Mullican wzięli rozwód. Wówczas Leota i Lola osiągnęły już niezależność i znaczne sukcesy na Broadwayu. Cora miała wciąż pod swą opieką dwie młodsze córki. Kobiety wyjechały do Nowego Jorku, a matka podjęła pracę.

Priscilla i Rosemary również nie traciły czasu – wkrótce udało im się zdobyć zatrudnienie w radiu, gdzie Priscilla wykonywała utwory swingowe. Posiadała niebanalny talent komediowy, lekkość, i urodę, co nie umknęło uwadze Freda Waringa, szefowi orkiestry i radiowej osobowości, z którą współpracowała przez blisko 5 lat. To właśnie on umożliwił jej i Rosemary debiut na wielkim ekranie. Siostry wystąpiły w musicalu Varsity Show (1937).

Trzy najważniejsze filmy Priscilli Lane: Burzliwe lata dwudzieste

Po debiucie w Varsity Show Priscilla Lane podpisała siedmioletni kontrakt z wytwórnią Warner Bros., która wykupiła jej umowę z Fredem Waringiem. Kolejne filmy z udziałem aktorki były utrzymane w tonacji komediowej o licznych wątkach romantycznych. W 1938 roku Priscilla grała role pierwszoplanowe w Men Are Such Fools, Kowboju z Brooklynu i adaptacji udanej broadwayowskiej sztuki Brother Rat. Jednak aktorce wciąż brakowało okazji do przedstawienia pełni swego talentu – wytwórnia angażowała ją do ról lekkich i sympatycznych, lecz często naiwnych i rażąco płytkich.

Priscilla Lane filmy - Sabotaż

Priscilla Lane w filmie Sabotaż

W końcu Priscillę obsadzono u boku Jamesa Cagneya i Humphreya Bogarta w filmie gangsterskim Burzliwe lata dwudzieste (1939) Raoula Walsha, gdzie stworzyła pierwszą z trzech najbardziej rozpoznawalnych kreacji w karierze. Jako Jean Sherman, Priscilla mogła wykazać się nie tylko swymi zdolnościami scenicznymi, ale też po raz pierwszy sportretować bohaterkę naznaczoną dramatem, o złożonej psychice.

Priscilla w filmach Sabotaż oraz Arszenik i stare koronki

Rozgłos i uznanie widowni przyniosły Priscilli komedie romantyczne z kolejnych lat – Blues in the Night (1941) oraz Million Dollar Baby (1941). Ciekawostką jest, że na ekranie często towarzyszył jej Ronald Reagan, przyszły polityk i 40. prezydent USA. Po pięciu latach pracy dla studia Warnera, kontrakt Priscilli został rozwiązany. W 1942 roku aktorka wystąpiła u samego Alfreda Hitchcocka w filmie szpiegowskim Sabotaż. Jako ekranowa partnerka Roberta Cummingsa, starająca się pomóc głównemu bohaterowi w oczyszczeniu z niesłusznych zarzutów, Lane wypadła bardzo dobrze i stworzyła jedną z najbardziej ze swych pamiętnych ról.

Świetną postać wykreowała także w komedii Franka Capry Arszenik i stare koronki (1944), będącej adaptacją głośnej sztuki Josepha Kesselringa. Priscilla Lane zagrała tu świeżo poślubioną żonę Mortimera Brewstera (Cary Grant) i córkę pastora. Arszenik... był swoistym zwieńczeniem jej filmowej kariery, a Priscilla pokazała tu bogactwo swych komediowych zdolności. Ostatnim obrazem z udziałem Lane był film noir Bodyguard (1948), w którym zagrała u boku Lawrence’a Tierneya.

Priscilla Lane - Arszenik i stare koronki

Priscilla Lane w filmie Arszenik i stare koronki

Zmierzch kariery Priscilli Lane

W 1939 roku Priscilla Lane poślubiła scenarzystę i reżysera Orena Haglunda, ale małżeństwo zostało anulowane jeszcze w tym samym roku. Aktorka była też przez pewien czas zaręczona z Johnem Barrym, lecz na początku 1942 roku ich związek uległ zakończeniu, kiedy to Priscilla poznała porucznika lotnictwa, Josepha Howarda. Para pobrała się w maju 1942 roku. Po zakończeniu wojny wyjechali do Nowego Meksyku, gdzie Priscilla już wkrótce spodziewała się pierwszego dziecka. Ostatecznie osiedli w Massachusetts i doczekali się czwórki potomków.

Howard pozostawił podjęcie decyzji w sprawie kontynuacji aktorstwa swej żonie. Priscilla bez niczyjej presji sama zadecydowała o zakończeniu swej kariery. Postanowiła poświęcić się rodzinie. Uwielbiała prace w ogrodzie, angażowała się też w liczne akcje charytatywne i była praktykującą katoliczką. Wspierała Partię Demokratyczną i manifestowała swe poparcie dla Adlaia Stevonsona w jego kampanii z 1952 roku. W 1958 roku Lane powróciła na krótko do show-biznesu – otrzymała własny program telewizyjny The Priscilla Lane Show, w którym przeprowadzała wywiady z celebrytami.

Joseph Howard pozostawał miłością jej życia. Mąż aktorki zmarł niespodziewanie w 1976 roku, w wieku 60 lat. Priscilla nie mogła pogodzić się z jego śmiercią, a ból po stracie ukochanego zmotywował ją do jeszcze większego zaangażowania charytatywnego. Priscilla Lane odeszła 4 kwietnia 1995 roku. Przyczyną jej śmierci był rak płuc. W trwającej nieco ponad dekadę karierze artystka wystąpiła w dwudziestu dwóch filmach, a w świadomości fanów zapisała się jako utalentowana piosenkarka, bystra, urocza i zawsze uśmiechnięta siostra Lane.