Top 10 – ulubione aktorki Hitchcocka

W swoich 53 filmach Alfred Hitchcock zasłynął z niezwykłej staranności w wyborze aktorów, doprowadzając ich grę do najbardziej możliwego stopnia doskonałości. Do historii przeszło angażowanie do ról kobiecych jedynie „chłodnych”, blond piękności. Jak sam mawiał: „Blondynki najlepiej nadają się na ofiary. Są jak śnieg, na którym widać krwawe ślady stóp”. Poniżej prezentujemy zestawienie ulubionych aktorek (tzw. blondynek) mistrza suspensu.

10 ulubionych aktorek Hitchcocka

1. Grace Kelly

Nagrodzona Oscarem za rolę w filmie Dziewczyna z prowincji (G. Seaton, 1954) Grace Kelly była zdecydowanie największą muzą Alfreda Hitchcocka. Łącznie wystąpiła w trzech jego obrazach. Były to M jak morderstwo (1954), Okno na podwórze (1954) i Złodziej w hotelu (1955). W pierwszym z filmów Kelly wcieliła się w postać niewiernej żony, której mąż planuje dokonanie na niej morderstwa doskonałego. Za rolę Margot Wendice Grace została nominowana do nagrody BAFTA. To właśnie w M jak morderstwo po raz pierwszy i ostatni Hitchcock zmienił swoje zdanie, co do kostiumu bohaterki pod wpływem aktorki – Kelly stwierdziła, że w scenie, w której odbiera telefon, wyjdzie jedynie w koszuli nocnej. Hitchcock przystał na to, a późniejsze starania kolejnych aktorek o swój udział w tworzeniu kreacji bohaterek były daremne – nie udało się to m.in. niezadowolonej z garderoby odgrywanej postaci Kim Novak.

Top 10 Aktorki Hitchcocka - Grace Kelly

Grace Kelly w filmie Okno na podwórze

U boku Jamesa Stewarta w Oknie na podwórze Kelly stworzyła jedną z najważniejszych kreacji w swojej karierze. Lisa, przyjaciółka przykutego na pewien czas do wózka inwalidzkiego Jeffa, to kobieta rozrywkowa, ale zarazem emanująca elegancją. Dodatkowo to ona jest głównym bohaterem działającym – gdy Jeff zaczyna podejrzewać sąsiada o zabicie żony, a nie może działać z powodu chwilowej niedyspozycji, to właśnie Lisa z narażeniem własnego życia zakrada się do jego mieszkania w poszukiwaniu dowodów.

W Złodzieju z hotelu Grace Kelly zagrała wraz z Cary Grantem. Duet ten okazał się bardzo udany – aktorzy doskonale oddali łączące ich bohaterów bliskie relacje, podszyte oskarżeniem Johna o kradzieże klejnotów. Hitchcock chciał obsadzić Kelly również w innych filmach – Kłopotach z Harrym (1955), Północy, północnym zachodzie (1959) czy drugiej wersji Człowieka, który wiedział za dużo (1956). Ogromnie ubolewając nad tym, że Grace porzuciła aktorstwo niedługo po wyjściu za mąż za księcia Rainiera III i zostaniu księżną Monako, próbował nakłonić ją do powrotu na ekrany, oferując główną rolę w filmie Marnie (1964). Prawdopodobnie z przyczyny ciąży, Grace odrzuciła propozycję Hitcha. Plotka głosi również, że powodem odmowy aktorki były publiczne niezadowolenie i sprzeciw męża.

Po latach Hitchcock nadal z bólem wspominał „utratę” Grace Kelly: „Subtelny, elegancki erotyzm Grace bardzo do mnie przemawiał. (…) według mnie było w niej więcej seksu niż w przeciętnej filmowej seksbombie, tylko że w Grace trzeba było to odkryć”.

2. Tippi Hedren

Tippi Hedren była ideałem Hitchcocka, który doprowadził go do szaleństwa. Hitch dostrzegł ją w reklamie napoju dietetycznego – początkująca aktorka zafascynowała go tak bardzo, że powierzył jej rolę w jednym ze swoich najgłośniejszych filmów Ptaki (1963). Debiutantka musiała zmierzyć się z wielkimi trudnościami na planie – w scenie na strychu atakujące ptaki były żywe, a jeden z nich znacząco zranił aktorkę w oko. Za rolę Melanie Daniels Hedren zdobyła Złotego Globa dla najbardziej obiecującej nowej aktorki.

Ulubione aktorki Hitchcocka - Tippi Hedren

Pragnąc uczynić z Tippi nową muzę na wzór Grace Kelly, Hitchcock obsadził ją w tytułowej roli w filmie Marnie (1964). Obraz przedstawia historię złodziejki i oszustki Marnie, borykającej się z problematyczną przeszłością, która nawiązuje romans z Markiem Rutlandem (Sean Connery). W filmie obecne są subtelne sceny erotyczne, a w jednej z nich Hedren podobno nie wiedziała, że na polecenie Hitchcocka Connery zedrze z niej ubranie i stanie naga przed całą ekipą. To wydarzenie często omawiane jest w kontekście mszczenia się reżysera za odrzucenie jego zalotów.

Według wypowiedzi Hedren po wielu latach, Hitchcock popadł w obsesję na jej punkcie, co doprowadziło do jej załamania nerwowego. Ponadto proponował jej romans, a gdy ta odmówiła – obiecał, że zniszczy jej karierę. Niedawno aktorka porównała Hitchcocka do Harveya Weinsteina. Zadziwiona relacją Tippi Kim Novak przyznała, że nie rozumie zarzutów pod adresem mistrza suspensu. Tak czy owak wyznanie Tippi Hedren wstrząsnęło filmowym światem i coraz częściej wpisuje się w negatywne postrzeganie Hitchcocka.

3. Ingrid Bergman

Ingrid Bergman wystąpiła łącznie w trzech filmach Hitchcocka: Urzeczona (1945), Osławiona (1946) oraz Pod znakiem Koziorożca (1949). W duecie z Gregory Peckiem w Urzeczonej zagrała doktor Constance Petersen, która próbuje pomóc nowemu dyrektorowi szpitala psychiatrycznego, cierpiącego na amnezję. W Urzeczonej można dostrzec ogromny wpływ Freuda i jego teorii psychoanalizy na cały dorobek Hitchcocka. Analizowany we freudowskim duchu sen „podopiecznego” został zaprojektowany przez samego Salvadora Dali. Film został nagrodzony Oscarem za muzykę, a Bergman otrzymała nagrodę NYFCC dla najlepszej aktorki.

Blondynki Hitchcocka - Ingrid Bergman Osławiona

Ingrid Bergman w filmie Osławiona

Osławiona z kolei opowiada o losach Alicji Huberman współpracującej z amerykańskim wywiadem. W celu zdobycia informacji o zbiegłych nazistach zostaje ona żoną jednego z nich. W tym samym czasie między Alicją a opiekującym się nią agentem (Cary Grant) rodzi się silne uczucie, wystawione na próbę z powodu związku kobiety z innym mężczyzną.

Trzecim owocem współpracy Bergman-Hitchcock jest mniej znany film Pod znakiem Koziorożca, gdzie Ingrid gra uzależnioną od alkoholu Henriettę, która ponadto ma problemy natury psychicznej z powodu tłumionego od lat mrocznego sekretu. Bergman była ponadto kandydatką do filmu Alfreda Akt oskarżenia (1947). Aktorka przyjaźniła się z Hitchcockiem, jednak ich relację komplikowała pogłoska o platonicznej miłości reżysera względem niej.

4. Vera Miles

Vera Miles zagrała w dwóch wielkich dziełach Hitchcocka – Niewłaściwym człowieku (1956) oraz Psychozie (1960). W drugim z nich Miles wystąpiła jako Lila Crane – siostra zamordowanej Marion.

W świetnym dramacie Niewłaściwy człowiek Vera gra Rose Balestrero cierpiącą na przewlekły ból zębów. Jej mąż Manny (genialny w tej roli Henry Fonda), aby pozyskać pieniądze na dentystę udaje się do firmy ubezpieczeniowej, gdzie planuje pożyczyć gotówkę. Pracownicy firmy błędnie identyfikują dawnego złodzieja myśląc, że jest nim Manny, który z tego powodu zostaje aresztowany. Niewłaściwy człowiek to jeden z wielu filmów Hitcha wykorzystujący motyw winy niezawinionej i losów bezbronnego człowieka, który walczy o oczyszczenie swego imienia.

Top 10 blondynki Hitchcocka - Vera Miles Psychoza

Vera Miles w Psychozie

Uwielbiana przez Hitchcocka Vera Miles była brana pod uwagę do ról w filmach Północ, północny zachód i Marnie. Dodatkowo rola Madeleine/Judy z Zawrotu głowy początkowo była stworzona specjalnie dla niej (do wymiarów Miles zostały nawet dostosowane początkowe kostiumy), jednak ciąża aktorki zmusiła ją do odrzucenia oferty, co rozwścieczyło Hitchcocka. W Vertigo ostatecznie zagrała Kim Novak. Reżyser chciał uczynić z Very drugą Grace Kelly, zapewniając ją, że jeśli poświęci się karierze a nie rodzinie będzie jedną z największych gwiazd Hollywood. Miles jednak nie przystała na to, a po występie w Psychozie jej współpraca z Hitchcockiem zakończyła się (mimo kolejnych propozycji twórcy). Później przez dłuższy czas aktorka angażowała się głównie w produkcje Disneya.

5. Joan Fontaine

Alfred Hitchcock aktorki - Joan Fontaine Rebeka

Joan Fontaine w filmie Rebeka

Joan Fontaine to pierwsza (amerykańska!) blondynka Hitchcocka, która zagrała w takich obrazach jak Rebeka (1940) czy Podejrzenie (1941). W Rebece jako niezręczna, „bezimienna” do czasu wyjścia za mąż pani de Winter, poślubia wdowca (Laurence Olivier) i przeprowadza do jego posiadłości, w której nadal panuje fascynacja pierwszą panią de Winter, głównie za sprawą zajmującej się domem apodyktycznej pani Danvers (Judith Anderson). Film zdobył dwa Oscary i wiele nominacji do tej nagrody, w tym dla Fontaine jako najlepszej aktorki.

Obok Cary’ego Granta w Podejrzeniu Joan zagrała Linę McLaindlow, która poślubia praktycznie nieznajomego lekkoducha Aysgartha. Z czasem bohaterka zaczyna podejrzewać męża o mordercze plany w stosunku jej samej. Za rolę Liny Fontaine uzyskała jedynego w swej karierze Oscara. Hitchcock był na tyle zadowolony ze współpracy z aktorką, że rozważał jej kandydaturę do roli w filmach Cień wątpliwości (1943) i Zagraniczny korespondent (1940).

6. Janet Leigh

Hitchcock współpracował z Janet Leigh przy tworzeniu kultowej Psychozy. Pomimo tego, że bohaterka grana przez Leigh ginie już na początku filmu, jej talent aktorski, którego kulminacja następuje w słynnej scenie pod prysznicem, został niezwykle doceniony. Na planie Janet była niezwykle opanowana – dobrze wiedziała jak wygląda współpraca z Hitchcockiem i dlatego stosowała się do wszelkich jego zaleceń.

Ranking najlepszych aktorek Hitchcocka - Janet Leigh Psychoza

Janet Leigh w Psychozie

Gdy aktorka miała trudności z realistycznym oddaniem przerażenia, Hitchcock złapał za nóż i to on „ciął” zszokowaną Leigh. Psychoza jako dzieło przełomowe stanowiła dla Janet jeszcze inny kłopot – jako pierwsza aktorka w historii musiała ukazać się na ekranie w samej bieliźnie, a biorąc prysznic (choć nie jest to dostępne dla oka widza) być nagą.

Za postać Marion Crane aktorka uzyskała nominację do Oscara oraz zdobyła Złotego Globa. Niektóre źródła podają ciekawostkę, że po zagraniu w Psychozie Leigh już nigdy nie wzięła kąpieli pod prysznicem. Tak mówiła o swoim sukcesie w Psychozie: „Byłam w wielu filmach, ale przypuszczam, że jeśli aktor może zostać zapamiętany z jednej roli, to jest bardzo szczęśliwy. I w tym sensie mam szczęście”.

7. Eva Marie Saint

Blondynki Alfreda Hitchcocka lista - Eva Marie Saint

Eva Marie Saint w filmie Północ, północny zachód

W wypadku roli Eve Kendall z Północy, północnego zachodu (1959) były brane pod uwagę Sophia Loren, Cyd Charisse i (przez samego Hitchcocka) Grace Kelly, jednak angaż przypadł w udziale zmysłowej blondynce Evie Marie Saint. Wraz z obecnym na ekranie Cary Grantem, Saint stworzyła niepowtarzalną atmosferę filmu, przesiąkniętą erotyzmem oraz związanym z tym napięciem i namiętnością, przez co klasyczny thriller szpiegowski Hitchcocka zyskał tytuł najseksowniejszego filmu w historii, chociaż nie ma w nim nagości i ponadto – ani jednej sceny erotycznej!

Eva Marie Saint wystąpiła w jednym filmie Hitchcocka, jednak była wielokrotnie rozważana do ról w innych dziełach – tak było w przypadku Psychozy, Marnie czy Rozdartej kurtyny (1966).

8. Marlene Dietrich

Aktorki Hitchcocka spis - Marlena Dietrich

Marlene Dietrich u Hitchcocka wcieliła się w postać Charlotte Inwood w Tremie (1950). Bohaterka Dietrich jest gwiazdą sceny muzycznej, której kochanek jest ścigany przez policję z powodu podejrzenia o dokonanie morderstwa na mężu Inwood. W Tremie Dietrich wykonuje słynną piosenkę „The Laziest Gal in Town” Cole’a Portera, a jej filmowa kreacja uznawana jest za jedną z lepszych w jej karierze.

Hitchcock skomentował współpracę z Marleną: „Panna Dietrich jest profesjonalistką – profesjonalną aktorką, profesjonalną projektantką sukni, profesjonalnym operatorem. W Tremie jej profesjonalizm jest w pełnym, niepohamowanym pokazie”. Z powodu wielkiego szacunku Hitchcocka do Dietrich i jego niecodziennej łagodności, żartowano, kto kogo tak naprawdę reżyserował na planie.

9. Madeleine Carroll

Dziewczyna Hitchcocka - Madeleine Caroll 39 kroków

Madeleine Caroll w filmie 39 kroków

Jedna z pierwszych aktorek z Wielkiej Brytanii, której udało się zrobić karierę w Hollywood wystąpiła u Hitchcocka dwukrotnie: w 39 krokach (1935) i Bałkanach (1936).

39 kroków to jeden z najlepszych thrillerów szpiegowskich w wykonaniu Hitchcocka. Główny bohater Richard (Robert Donat) w jednym z teatrów poznaje tajemniczą kobietę, która ginie tej samej nocy w jego mieszkaniu. Aby oczyścić się z podejrzeń o dokonanie zbrodni oraz wykonać ostatnią wolę zmarłej, rozpoczyna ryzykowne śledztwo, w którym przypadkowo zaczyna mu towarzyszyć Pamela (Carroll) niewierząca w jego niewinność. Problematyczna dla Madeleine Carroll okazała się scena, w której przez długi czas pozostaje skuta razem z Robertem Donatem – aktorka skarżyła się na powstające na przegubach rany, jednak Hitchcock wielokrotnie powtarzał scenę, aby doprowadzić ją do doskonałości.

10. Anne Baxter

Top 10 dziewczyny Hitchcocka - Anne Baxter

Zdobywczyni Oscara za Ostrze brzytwy (E. Goulding, 1946) z Hitchcockiem współpracowała przy produkcji Wyznaję (1953). Baxter zagrała dawną miłość duchownego (Montgomery Clift), który zostaje oskarżony o popełnienie zbrodni, a jedynym dowodem na jego niewinność okazuje się spowiedź parafianina, której treści nie może wyjawić przez obowiązującą go tajemnicę.

Anne Baxter jako nastolatka starała się już wcześniej o angaż w filmie Hitchcocka – ubiegała się o rolę w Rebece. Reżyser stwierdził jednak, że późniejsza gwiazda filmu Wszystko o Ewie (J. L. Mankiewicz, 1950) jest zbyt młoda, a rola przypadła w udziale Joan Fontaine.

Udostępnij “Top 10 – ulubione aktorki Hitchcocka” swoim znajomym.

Literatura:

K. Loska, Hitchcock – autor wśród gatunków, Kraków 2002.