„Żebro Adama” – czyli wojna płci w obiektywie Cukora

Żebro Adama

 

Tytuł: „Żebro Adama” („Adam’s Rib”)

Rok produkcji: 1949

Reżyseria: George Cukor

Obsada: Spencer Tracy, Katharine Hepburn, Judy Holliday, Tom Ewell, Jean Hagen i inni

 

„Żebro Adama” to błyskotliwa komedia spod ręki George’a Cukora, w której Katharine Hepburn i Spencer Tracy stworzyli spektakularny duet do dziś robiący ogromne wrażenie na widzach. To właśnie genialne aktorstwo wraz z dynamicznym, pełnym dobrego humoru scenariuszem stanowią największe zalety produkcji, podejmującej w swej tematyce uniwersalną tematykę konfliktu płci, co w rezultacie daje wrażenie niezwykłej współczesności, mimo upływu ponad 70 lat od premiery dzieła.

“Żebro Adama” – zabawna historia pewnego małżeństwa

„Żebro Adama” w reżyserii znakomitego George’a Cukora to już klasyka komedii romantycznej. Film do dziś poraża nadzwyczajną autentycznością, doskonale wytrzymując próbę czasu – nie traci nic ze swej błyskotliwości czy niepowtarzalnego uroku, a to wszystko dzięki świetnym, ciętym dialogom, perfekcyjnemu poprowadzeniu aktorów czy fantastycznej muzyce legendarnego Miklósa Rózsy.

To zabawna, dynamiczna i trzymająca w skupieniu do ostatnich minut seansu historia prokuratora Adama Bonnera, zdominowanego przez swą silną i niezależną żonę, panią adwokat Amandę Bonner. Pewnego dnia mężczyzna otrzymuje nową sprawę, stając się oskarżycielem młodej kobiety, która usiłowała zabić swego męża po odkryciu jego zdrady. Niespodziewanie to Amanda podejmuje się obrony oskarżonej, starając się udowodnić niesprawiedliwość i dyskryminację przejawianą na sali sądowej wobec przedstawicielek płci żeńskiej. Prowadzona na sali rozpraw batalia doprowadzi Bonnerów do kryzysu w ich własnym małżeństwie. Czy kochankowie podołają tak wielkiej próbie?

Żebro Adama film

Spencer Tracy i Katharine Hepburn – Żebro Adama

Wybitne aktorstwo w komedii „Żebro Adama”

Spencer Tracy i Katharine Hepburn spotykali się na wielkim ekranie wielokrotnie, zawsze tworząc elektryzujący, pełen czaru duet ukazujący ich wielkie, nietuzinkowe talenty. Jedni z najwybitniejszych aktorów Złotej Ery Hollywood przeszli do historii kina za sprawą swych imponujących zdolności, a także wyjątkowej relacji opisywanej jako jedna z najpiękniejszych i pasjonujących historii miłosnych w dziejach kina. W komedii „Żebro Adama” Kate i Spencer wykreowali parę o zupełnie różnych charakterach, będącą swym wzajemnym zaprzeczeniem – on wycofany, ceniący sobie spokój i nieco znerwicowany, ona: istny wulkan energii, odważna, gotowa do walki w obronie własnych przekonań i manifestowanego feminizmu.

Artyści udowadniają w komedii George’a Cukora wielkości swych talentów, wspinając się w niej na wyżyny aktorskiego kunsztu. Przed kamerą – jak zwykle – wypadają swobodnie i autentycznie, pokazując dodatkowo swój dryg komediowy. Nerwowe ruchy, specyficzna mimika i maniery, jakimi obdarzył swego bohatera Spencer Tracy, a w końcu energiczność, zadziorność i wewnętrzna siła postaci kobiecej granej przez wspaniałą Hepburn podsycają komediową tonację obrazu, udowadniając, że przeciwieństwa faktycznie się przyciągają.

Obok rewelacyjnych portretów Adama i Amandy Bonner, na uwagę zasługują także świetne role dalszoplanowe. Judy Holliday zagrała w dziele „Żebro Adama” przełomową rolę w swej karierze, tworząc sugestywną, emocjonującą kreację nieśmiałej i uciśnionej przez system kobiety, zmanipulowanej przez męską władzę.

Żebro Adama 1949 recenzja

„Żebro Adama” – wojna płci, kryzys męskości i feministyczne motywy

Genialna komedia z lat 40. to przede wszystkim niezwykle ciekawa opowieść o relacjach damsko-męskich, podejmująca tematykę tzw. wojny płci. Postać Adama Bonnera staje się synonimem kryzysu męskości obserwowanego w kontekście feministycznej postawy jego żony, noszącej w ich związku przysłowiowe spodnie. Ów wątek sprawia, iż „Żebro Adama” staje się również traktatem o poszukiwaniu własnej tożsamości – w obliczu dominującej, odnoszącej większe sukcesy partnerki mężczyzna stara się odkryć własne „ja” i wewnętrzną siłę, przepracowując jednocześnie swą frustrację i kompleksy.

Grana przez Katharine Hepburn Amanda Bonner to kobieta pełna determinacji i siły, utożsamiająca nowoczesny wzorzec kobiecości. Ta wojująca feministka nie jest jednak pozbawiona wad – jej racje, choć jak najbardziej słuszne i potrzebne w krzywdzącym systemie patriarchatu, dominują na tyle jej relację z mężem, że wpływają one na obniżenie jego własnego poczucia wartości i pesymistyczne nastroje.

Przez większą część seansu komedii Cukora obserwujemy więc właściwie destrukcyjne skrajności, dla których ostatecznie bohaterowie odnajdują drogocenny złoty środek. Tym samym „Żebro Adama” staje się bardziej złożonym obrazem relacji damsko-męskich, który mówi nam znacznie więcej o przedstawicielach odmiennych płci niż moralizujące stwierdzenie o równości płci. Bowiem jak pokazuje historia Bonnerów to partnerstwo i zdolność do ustępstw oraz kompromisów mogą jedynie zapewnić udany i satysfakcjonujący związek z obopólnymi korzyściami. Tak pokrzepiający przekaz z sympatycznym wydźwiękiem całości i nieśmiertelnym humorem czynią z kultowej produkcji wciąż chętnie oglądany przez widzów obraz, opierający się upływowi czasu.