Filmy o Wielkanocy i o wiośnie – ranking
W kulturze popularnej Wielkanoc wyraźnie ustępuje miejsca Bożemu Narodzeniu, choć to ona jest najważniejszym chrześcijańskim świętem i obfituje w nie mniej piękne tradycje. Pomimo to w dziejach X muzy, obok filmów stricte religijnych, możemy odnaleźć przykłady interesujących (i nieraz bardzo oryginalnych) filmów dla dzieci i dorosłych związanych z obchodami Świąt Wielkanocnych i nadejściem wiosny. Oto nasz ranking!
Filmy o Wielkanocy
1. Parada wielkanocna (Easter Parade, reż. Charles Walters, 1948)
Parada wielkanocna to amerykański musical, na którego planie spotkały się dwie wielkie gwiazdy tańca i piosenki: Fred Astaire i Judy Garland. Film rozpoczyna się od sceny kupowania prezentów na zająca, a wieńczy tytułową paradą, w której podążają zakochani w sobie główni bohaterowie. Z musicalu pochodzą takie utwory o tematyce wielkanocnej, jak Happy Easter czy Easter Parade autorstwa Irvinga Berlina.
2. Brzezina (reż. Andrzej Wajda, 1970)
Brzezina w reżyserii Andrzeja Wajdy to ekranizacja opowiadania Jarosława Iwaszkiewicza pod tym samym tytułem. Chory na gruźlicę Stanisław (Olgierd Łukaszewicz) przyjeżdża ze szwajcarskiego sanatorium do swojego owdowiałego brata Bolesława (Daniel Olbrychski) mieszkającego z córką (Elżbieta Żołek) w środku brzozowego lasu, aby spędzić u niego ostatnie miesiące życia. Odmienne charaktery i podejście mężczyzn do kwestii żałoby doprowadzają ich do sporów.
Brzezina posiada piękne zdjęcia natury w odsłonie zimowej i wiosennej, które symbolizują śmierć i narodziny. W filmie pojawia się również scena wielkanocnego śniadania, które jednak, zamiast służyć pojednaniu, podkreśla różnice między zwaśnionym rodzeństwem.
3. Bambi (reż. David Hand, 1942)
Jedna z najpiękniejszych i najbardziej rozpoznawalnych disnejowskich animacji! Pewnego dnia w środku lasu na świat przychodzi Bambi… Mały jelonek wraz z Zajączkiem Tuptusiem i Skunksem Kwiatkiem odkrywają otaczający ich świat na przestrzeni czterech pór roku. Wiosną przyjaciele dostają nawet miłosnego „zawrotu głowy”. Rajskie życie zwierzątek zakłóca pojawienie się na ich terytorium człowieka…
4. Wiosenna bujność traw (Splendor in the Grass, reż. Elia Kazan, 1961)
Wiosna to młodość! Nagrodzony Oscarem za najlepszy scenariusz oryginalny dramat Elii Kazana Wiosenna bujność traw opowiada o trudnej i niespełnionej miłości dwojga nastolatków w czasach, kiedy amerykański konserwatyzm lat 50. XX wieku stopniowo ustępował miejsca swobodzie obyczajowej kolejnej dekady. Niezapomniane kreacje aktorskie stworzyli w filmie Warren Beatty i Natalie Wood (nominacja do Oscara dla najlepszej aktorki pierwszoplanowej).
5. Stokrotki (Sedmikrásky,reż. Věra Chytilová, 1966)
Chcecie poczuć moc dzieci-kwiatów (ang. flower power)? Stokrotki to arcydzieło czechosłowackiego kina, które miało swoją premierę niedługo przed Praską Wiosną. Dwie młode kobiety (Jitka Cerhová i Ivana Karbanová) w obliczu pogarszającej się kondycji otaczającego je świata postanawiają „być zepsute” – bawią się, flirtują i pozostawiają po sobie paskudny bałagan, szokując w ten sposób konserwatywne społeczeństwo, ale cóż z tego? Nie czas żałować róż, gdy płoną lasy…
6. Tajemniczy ogród (The Secret Garden, reż. Agnieszka Holland, 1993)
Ekranizacja słynnej powieści dla dzieci autorstwa Frances Hodgson Burnett o uzdrawiającej mocy przyrody w reżyserii Agnieszki Holland. Osierocona, rozkapryszona dziewczynka Mary Lennox (Kate Maberly) przybywa z rodzinnych Indii do Anglii, by trafić pod opiekę wuja, Lorda Cravena (John Lynch), będącego właścicielem ogromnej posiadłości. Bohaterka filmu przechodzi pozytywną metamorfozę, kiedy odkrywa opuszczony ogród nieopodal pałacu i zaczyna go pielęgnować. Wiosną zaś spędza w nim czas na zabawach ze swoimi nowymi przyjaciółmi – poruszającym się na wózku inwalidzkim hipochondrycznym synem wuja, Colinem (Heydon Prowse), oraz opiekującym się dzikimi zwierzętami bratem służącej, Dickonem (Andrew Knott).
7. Źródło (reż. Ingmar Bergman, 1960)
Nagrodzone Oscarem w kategorii „najlepszy film nieanglojęzyczny” arcydzieło Ingmara Bergmana. Czas akcji Źródła przypada na głębokie średniowiecze, kiedy obok chrześcijaństwa wciąż kultywowane były wierzenia pogańskie. Wiosenną porą młoda i niewinna córka szwedzkiego włościanina (Birgitta Pettersson) zostaje zgwałcona i zamordowana przez grupę pasterzy podczas wyprawy do kościoła. Zbolały ojciec dziewczyny (Max von Sydow) postanawia ją pomścić oraz zaczyna kwestionować istnienie Boga. Czy otrzyma od Niego jakikolwiek znak?
8. Późna wiosna (Banshun, reż. Yasujirō Ozu, 1949)
Późna wiosna to inicjujące trylogię Noriko arcydzieło japońskiego reżysera Yasujirō Ozu traktujące o staropanieństwie. Główna bohaterka filmu, 27-letnia Noriko (Setsuko Hara), opiekuje się owdowiałym i mało zaradnym ojcem (Chishū Ryū). Świadomy upływającego czasu mężczyzna postanawia jak najszybciej wydać córkę za mąż, jednak Noriko woli pozostać przy nim…
9. Opowieści z Narnii: Lew, Czarownica i stara szafa (The Chronicles of Narnia, reż. Andrew Adamson, 2005)
Co mają wspólnego przygody czwórki rodzeństwa w baśniowej krainie Narnia z Wielkanocą? Z pozoru niewiele, w rzeczywistości – bardzo dużo! Autor Opowieści z Narnii… (1950), C.S. Lewis, czerpał bowiem inspirację do swojej książki z Nowego Testamentu. I tak oto Piotr (William Moseley), Zuzanna (Anna Popplewell), Edmund (Skandar Keynes) i Łucja (Georgie Henley) symbolizują czterech ewangelistów, stara szafa otwiera drzwi do poznania dobra i zła, w figurze Czarownicy (Tilda Swinton) odnajdziemy Szatana, a pod postacią Lwa, który zmartwychwstaje, kryje się Jezus Chrystus.
10. Chłopi, odc. 9. Wielkanoc (serial TV, reż. Jan Rybkowski, 1972)
Ekranizacja nagrodzonej Noblem powieści naturalistycznej Władysława Reymonta Chłopi (1904–09). W dziewiątym odcinku serialu Maciej Boryna (Władysław Hańcza) jest już bardzo schorowany i nie opuszcza swojego łoża. Tymczasem mieszkańcy Lipiec przygotowują się do radosnych obchodów Wielkiej Nocy, w których trakcie mamy okazję podglądać staropolskie zwyczaje związane z tym świętem.
11. Wielkanoc (reż. Wojciech Marczewski, 1974)
Wielkanoc Wojciecha Marczewskiego to skromny film krótkometrażowy, którego akcja rozgrywa się w trakcie tytułowego święta w 1944 roku. Służący w polskim wojsku Anna (Asja Łamtiugina) i Marek (Czesław Jaroszyński) spotykają się po trzech latach na uroczystości święcenia potraw przed kościołem. Małżonkowie spożywają wielkanocne śniadanie wraz z gospodarzami chałupy, w której stacjonuje Anna. Stęsknionej parze nie będzie jednak dane się sobą nacieszyć, albowiem jeszcze tego samego dnia dochodzi do tragedii, która okrywa żałobą całą wioskę. Nazajutrz zaś Marek musi wracać na front…
12. Kocia Wielkanoc (reż. Janusz Martyn, 1997)
Wyprodukowana w Se-ma-forze krótkometrażowa animacja rysunkowa Kocia Wielkanoc to uroczy film o przygodach kota Filemona i Bonifacego. Za oknem topnieją śniegi, na wierzbach wyrastają kocie bazie, babcia piecze mazurek, a dziadek dekoruje pisanki… Mały kot Filemon przygląda się nadejściu wiosny i przygotowaniom do Świąt Wielkanocnych z niesłabnącym zainteresowaniem.
13. Czekolada (Chocolat, reż. Lasse Hallström, 2000)
Czekolada z Juliette Binoche i Johnnym Deppem w rolach głównych będąca ekranizacją powieści Joanne Harris z 1999 roku to nietypowa komedia romantyczna z elementami baśniowymi, której akcja toczy się w okresie Wielkiego Postu i tuż po nim. Do katolickiego miasteczka we Francji przybywa ateistka Vienne Rocher (Binoche) ze swoją 6-letnią, nieślubną córką (Victoire Thivisol) i niedługo przed Wielkanocą otwiera sklep z apetycznymi wyrobami czekoladowymi, czym wywołuje powszechne zgorszenie.
Najbardziej zagorzałym przeciwnikiem kobiety staje się miejscowy burmistrz (Alfred Molina), który w sporze z nią wysługuje się młodym, uległym księdzem (Hugh O’Conor), wymyślając dla niego treść opresyjnych kazań do wygłaszania z ambony. Czy spożywanie czekolady w Wielkim Poście jest większym grzechem od podpalania cudzego mienia w akcie zemsty i kto tak naprawdę zasługuje na potępienie w tej historii?
14. Miss mokrego podkoszulka (reż. Witold Adamek, 2002)
Trwający niespełna godzinę komediowy film z uznanego cyklu Grzegorza Łoszewskiego Święta polskie wytykającego Polakom ich największe przywary. Oburzony wszechobecną pornografią owdowiały Władysław (Piotr Fronczewski) krótko przed Świętami Wielkanocnymi ratuje napadniętą nad jeziorem w parku Ellę – atrakcyjną gwiazdę przemysłu erotycznego (Magdalena Mazur). Dzięki dobrotliwej naturze dziewczyny mężczyzna stopniowo pozbywa się swoich uprzedzeń do niej oraz przekonuje się, że ci, którzy najbardziej zagorzale strzegą cudzej moralności, w rzeczywistości wcale nie świecą przykładem w tej kwestii…
Tytuł Miss mokrego podkoszulka nawiązuje nie tylko do osobliwego konkursu piękności, ale również do śmigusa-dyngusa. Plejadę gwiazd w filmie współtworzą: Marta Lipińska, Piotr Gąsowski, Jerzy Trela, Dominika Ostałowska i Jan Machulski.
15. Hop (reż. Tim Hill, 2011)
Hop to łącząca animację komputerową z live action zabawna produkcja familijna będąca próbą wpisania Wielkanocy w sukces filmów bożonarodzeniowych. Mamy tu więc niesfornego Zająca Wielkanocnego z misją Świętego Mikołaja, jego sanie w kształcie dużej kolorowej pisanki zaprzęgnięte w stado kurczaków oraz wielką fabrykę czekolady umiejscowioną na egzotycznej Wyspie Wielkanocnej. Doceniamy starania!