Alfred Hitchcock – znawca człowieczego lęku
Trudno przecenić wkład tego reżysera w historię kina, a szczególnie thrillera psychologicznego i filmu szpiegowskiego. To on doprowadził do perfekcji takie środki kinowego języka, jak suspens, długie ujęcia czy koncepcja bohatera-every mana.
Alfred Hitchcock urodził się w 1899 roku na przedmieściach Londynu. Otrzymał surowe, katolickie wychowanie, którego nie wspominał zbyt dobrze. W dzieciństwie przyszły mistrz kina nabawił się kompleksów i lęków, jakie potem dały o sobie znać w jego filmach. Hitchcock był mianowicie odrzucany przez rówieśników z powodu swojej otyłości. Szczególnie mocno w jego psychice wyrył się zaś incydent z policją: ojciec Alfreda, aby go ukarać za nieposłuszeństwo, zwrócił się do lokalnych funkcjonariuszy prawa, by zamknęli go w więzieniu na 5 minut. Niechęć do umundurowanych mężczyzn w znaczący sposób dała o sobie znać w późniejszej twórczości autora Psychozy. Hitchcock nie od razu jednak pasjonował się kinem, studiował natomiast inżynierię oraz interesował się fotografią. Po zakończeniu edukacji pracował jako inżynier w firmie produkującej kable elektryczne. Podczas I wojny światowej reżyser uniknął poboru do wojska z powodu problemów zdrowotnych.
Zanim Hitchcock stał się reżyserem, zaczął zajmować się literaturą. Pisywał frapujące historie z dreszczykiem, które wkrótce zaczął również publikować. W wieku 20 lat został zatrudniony w brytyjskim oddziale studio filmowego Famous Players-Lasky, gdzie początkowo zajmował się projektowaniem napisów do niemych produkcji, a następnie poznawał wszystkie etapy powstawania filmów. W tym okresie miał również okazję obserwować pracę dwóch wielkich reżyserów: Friedricha Wilhelma Murnaua i Fritza Langa, którzy wywarli olbrzymi wpływ na późniejszą twórczość Hitchcocka.
Alfred Hitchcock – Anglik w Hollywood
Jako samodzielny reżyser filmowy Alfred Hitchcock debiutował w 1927 roku dziełem Lokator, opowiadającym o tajemniczym morderstwie młodej kobiety. Potem nakręcił inne obrazy mieszczące się w konwencji thrillera szpiegowskiego. Do lat 30. filmy te powstawały w Wielkiej Brytanii, dopiero jednak przeprowadzka Hitchcocka do Stanów Zjednoczonych zaowocowała erupcją jego talentu. W Fabryce Snów reżyser zjawił się na zaproszenie Davida Selznicka, a pierwszym dziełem, które powstało z tej okazji była Rebecca (1940), co ciekawe, jedyne dzieło Hitchcocka nagrodzone Oscarem.
Film powstał na podstawie powieści Daphne du Maurier i stanowi doskonałą realizację thrillera gotyckiego. Główną bohaterką jest młoda dziewczyna (w tej roli Joan Fontaine), która wychodzi za bogatego wdowca (Laurence Olivier) i wprowadza się do jego imponującej posiadłości. Wkrótce okazuje się jednak, że w domu obecny jest duch tragicznie zmarłej pierwszej żony. Atmosferę grozy budują w tym dziele środki znane z dziewiętnastowiecznej literatury gotyckiej: tajemnicza przestrzeń zamku, wystrój wnętrz, lustra czy pogodowa aura wichrów i deszczu.
Hitchcock – niedościgniony mistrz grozy
W Hollywood Hitchcock zaprezentował imponujące nowatorstwo formalne. Wypracował środki wyrazu, które stały się niejako jego znakiem rozpoznawczym. Reżyser zastosował na przykład bardzo długie, dziesięciominutowe ujęcia. Właściwie jego filmy składają się zaledwie z kilku ujęć. Niezwykle istotną rolę w dziełach Hitchcocka pełnią detale; najczęściej wokół jednego rekwizytu koncentruje się cała akcja. Postaci w filmach tego twórcy nie są mocno zindywidualizowane, wręcz przeciwnie – posiadają cechy every mana. Bohaterem dzieł Hitchcocka jest zawsze człowiek zwyczajny, który znajduje się w niezwyczajnych okolicznościach i musi stawić czoło mrocznym siłom.
Zło i destrukcja sytuują się najczęściej w obrębie ludzkiej psychiki. Paranoja, psychoza, nerwica – to główni wrogowie stabilnego porządku codzienności. Tak było już w takich filmach Hitchcocka, jak np. W cieniu podejrzenia (1943) lub Człowiek, który wiedział za dużo. Do najwybitniejszych obrazów reżysera z lat 40. należy jednak np. Urzeczona (1945). Główną bohaterką jest tu młoda kobieta-psychiatra (w tej roli Ingrid Bergman), która zakochuje się w swoim pacjencie (Gregory Peck). Ingrid Bergman zagrała również w kolejnym dobrym filmie Hitchcocka – Osławiona (1946). W tym thrillerze szpiegowskim aktorka wcieliła się w postać córki faszysty, która za namową agenta wywiadu (Cary Grant), postanawia zaangażować się w dwuznaczną rolę donosicielki. Jednym z ważniejszych obrazów reżysera nakręconych w latach 40. XX wieku był również Sznur, z głośnym wówczas wątkiem homoseksualizmu.
Hitchcock i arcydzieła suspensu
Najbardziej rozpoznawalną techniką filmową Hitchocka stał się suspens, czyli odsunięcie w czasie rozwiązania intrygi, które wprawia widza w niepokojący stan niepewności co do dalszych losów postaci. Co więcej, odbiorca dzieł Hitchcocka przeżywa podwójne katusze, ponieważ dysponuje odrębną świadomością niż bohater – w przeciwieństwie do postaci dostrzega grożące jej niebezpieczeństwo i denerwuje się „za nią”. Sam reżyser zachowuje zaś dystans do postaci, a nawet prezentuje swoistą ironię w stosunku do świata przedstawionego.
Najwybitniejsze dzieła Hitchcocka pochodzą z lat 50. XX wieku. W okresie współpracy z wytwórnią Warner Bros. Reżyser nakręcił Nieznajomych z pociągu (1951). Film opowiada o dwóch przypadkowo poznających się mężczyznach, którzy wzajemnie zobowiązują się do wykonania dla siebie nawzajem osobliwej „przysługi”: zamordowania wroga każdego z nich. Potem powstały takie obrazy, jak Trema (1950), Wyznaję (1953) z Montgomerym Cliftem w roli księdza czy M jak morderstwo (1954).W tym ostatnim Grace Kelly zagrała rolę kobiety, na której życie czyha niegodziwy mąż.
Okres współpracy Hitchcocka z wytwórnią Paramount otworzył z kolei jeden z najlepszych filmów w jego dorobku, czyli Okno na podwórze(1954). Opowiada on o dziennikarzu (James Stewart), który z powodu złamanej nogi spędza dużo czasu w domu i z nudów zaczyna się interesować swoim sąsiadem. Wkrótce w jego głowie rodzi się podejrzenie, że ten zamordował swoją żonę. James Stewart zagrał również w innym świetnym filmie reżysera, mianowicie Zawrót głowy (1958). Wcielił się w postać prywatnego detektywa zakochującego się w kobiecie próbującej popełnić samobójstwo (Kim Novak). Arcydziełem thrillera szpiegowskiego był natomiast film Północ, północny zachód.
Swoistym zwieńczeniem twórczości Hitchcocka stała się słynna Psychoza (1960) na podstawie powieści Roberta Blocha. Film opowiada o poważnie chorym psychicznie Normanie (Anthony Perkins), który prowadzi mały motel tylko po to, by mordować w nim przypadkowych gości. Po tym dziele powstały z kolei dwa dobre obrazy z piękną blondynką – Tippi Hedren, czyli Ptaki (1963) i Marnie (1964).
Hitch całe życie spędził z jedną kobietą – Almą Reville, która była nie tylko jego małżonką i matką córki Patricii, ale również wierną współpracownicą i pomysłodawczynią wielu ciekawych filmowych rozwiązań. Twórca Psychozy zmarł w 1980 roku w Los Angeles, zrealizował ponad 65 filmów. Nagrodą Akademii za reżyserię został nagrodzony tylko raz – w 1976 roku. Do dziś pozostaje niedoścignionym mistrzem filmowego napięcia i klimatu grozy w filmie.
Literatura:
Kino klasyczne, pod red. T. Lubelskiego, I. Sowińskiej i R. Syski, Kraków 2012.