Top 10 – Ava Gardner i filmy
Ava Gardner nigdy nie marzyła o sławie. Chciała wieść proste, szczęśliwe życie. Do Fabryki Snów trafiła przypadkiem. Louis B. Mayer, szef potężnej wytwórni MGM, zaproponował jej kontrakt, choć nie przejawiała zdolności aktorskich i mówiła z akcentem charakterystycznym dla biedoty z amerykańskiego Południa. ,,Nie umie grać, śpiewać, ani mówić. Jest wspaniała’’ – stwierdził Mayer.
Od początku towarzyszyło jej przeświadczenie, że nie pasowała do Hollywood. Z czasem dostrzeżono w niej więcej niż niezwykłą urodę i hipnotyzujące zielone oczy. Miała charyzmę i, jak się okazało, potrafiła grać. Na planie nigdy nie czuła się pewnie. Nawet, gdy krytycy chwalili jej kolejne role, a przyjaciele zapewniali, że jest dobrą aktorką, odpowiadała: ,,Wiem czym jestem, a czym nie’’.
Chciała grać kobiety skomplikowane, ale często obawiała się, że nie podoła podobnym wyzwaniom. Kilkakrotnie podjęła ryzyko i udało jej się stworzyć wiarygodne, interesujące postacie. Najchętniej wcielała się w bohaterki, które rozumiała i które były jej bliskie.
Najlepsze role Avy Gardner.
1. Noc Iguany (The Night of The Iguana, 1964, reż. John Huston)
To ekranizacja sztuki Tennessee Williamsa. Akcja tego znakomitego dramatu psychologicznego toczy się w podrzędnym meksykańskim pensjonacie, do którego niepokorny ksiądz (w tej roli Richard Burton) sprowadza grupę bogobojnych turystek i atrakcyjną, wzdychającą do niego nastolatkę. Wkrótce do pensjonatu przybywa malarka Hannah (Deorah Kerr). Ava gra tu Maxine, dawną znajomą księdza Shannona.
To właścicielka podupadającego przybytku, wdowa, kobieta z ikrą. Bardzo interesująca bohaterka, którą Ava zagrała z dużym wyczuciem ludzkich instynktów. Nie chciała przyjmować tej roli, obawiając się, że nie podoła złożoności stworzonej przez Williamsa bohaterki. John Huston wspierał aktorkę na każdym kroku, co pozwoliło jej pokonać lęk przed porażką i stworzyć jedną z najlepszych kreacji w karierze. Za tę rolę Ava otrzymała nominację do Złotego Globu.
2. Mogambo (Mogambo, 1953, reż. John Ford)
To adaptacja sztuki Wilsona Collinsa i remake filmu Red Dust z 1932. 20 lat później Clark Gable ponownie zagrał główną rolę. Tym razem partnerowały mu Grace Kelly i Ava Gardner. Gable gra tu Victora Marswella, trudniącego się łapaniem afrykańskich zwierząt dla ogrodów zoologicznych. Wdaje się w przelotny romans z odwiedzającą jego obozowisko Eloise – w tej roli Ava. Wkrótce do obozu Victora przyjeżdża angielski antropolog, Donald Nordley (Donald Sinden) w towarzystwie młodej żony, Lindy – to jedna z najsłynniejszych ról Grace Kelly. Marswell jest pod wrażeniem pięknej pani Nordley. Eloise obserwuje rodzącą się fascynacje. Pomiędzy paniami narasta napięcie.
Siłą Mogambo jest znakomita gra aktorska. Zarówno Grace Kelly, jak i Ava Gardner otrzymały za swoje kreacje w filmie Forda nominacje do Oscara. Dla Avy była to jedyna w karierze nominacja do tej prestiżowej nagrody.
3. Zabójcy (The Killers, 1946, reż. Robert Siodmak)
To klasyka kina noir. Film jest częściowo oparty na opowiadaniu Ernesta Hemingwaya. Burt Lancaster zagrał tu swoją pierwszą rolę, a Ava dała się poznać jako charyzmatyczna aktorka, niezwykle przekonująca w roli femme fatale. Zabójcy to pozycja przełomowa jej w karierze. Universal Studios wypożyczyło Avę od MGM, gdzie przez kilka lat aktorka grała małe, nieistotne i niewymagające rólki. Gdy wreszcie dostała szansę, potrafiła ją wykorzystać. Stała się gwiazdą.
4. Bosonoga Contessa (The Barefoot Contessa, 1954, reż. Joseph L. Mankiewicz)
Akcja toczy się w Madrycie, dokąd przybywa Harry Daves (Humphrey Bogart). W jednej z podrzędnych knajp zauważa ponętną tancerkę Marię Vargas – w tej roli Ava Gardner. Daves pragnie uczynić Marię wielką gwiazdą, dziewczyna ma jednak wątpliwości. Postać niezależnej tancerki, którą chciano zmienić w wielką hollywoodzką gwiazdę, była wyjątkowo bliska Avie Gardner. To jedna z tych ról, które jako pierwsze przychodzą na myśl, gdy słyszymy o Avie.
5. Siedem dni w maju (Seven Days in May, 1964, reż. John Frankenheimer)
To thriller polityczny (political fiction) na podstawie bestsellerowej powieści Charlesa W. Baileya II i Fletchera Knebela. Wysokiej rangi oficerowie wyrażają swój sprzeciw wobec postawy prezydenta Stanów Zjednoczonych podczas negocjacji z ZSRR. Mamy tu interesującą fabułę i doskonałych aktorów. W rolach głównych wystąpili Burt Lancaster i Kirk Douglas. Ava gra tu Eleanor Holbrook, przedstawicielkę waszyngtońskiej elity i kochankę generała Scotta, w którego wcielił się Lancaster. Ava i Burt po raz kolejny stworzyli znakomity ekranowy duet.
6. Statek komediantów (Show Boat, 1951, reż. George Sidney)
To trzecia (i zapewne najlepsza) ekranizacja prozy Edny Ferber. Producent MGM, Arthur Freed, uczynił z tej opowieści pierwszorzędny musical. Ava Gardner gra tu Julie, występującą na statku piosenkarkę. W tej filmowej wersji postać Julie została rozbudowana, aby Ava mogła przedstawić osobisty dramat swojej bohaterki – małżeństwo Julie z białym mężczyzną jest uznawane za nielegalne, ponieważ w jej żyłach płynie krew afroamerykańskich przodków. Ava chciała samodzielnie zaśpiewać wszystkie piosenki. Choć śpiewała dobrze, MGM uznało, że nie były to wykonania zachwycające. Głos Avy można jednak usłyszeć na nagraniach z oryginalną ścieżką dźwiękową. Co ciekawe, Avę zawsze bardziej interesował śpiew niż aktorstwo.
7. Ostatni brzeg (On the Beach, 1959, reż. Stanley Kramer)
To ekranizacja wydanej w 1957 roku postapokaliptycznej powieści Nevila Shute’a. Książka ukazała się, gdy w Stanach Zjednoczonych trwała nuklearna histeria. Film Stanleya Kramera ukazuje świat po fikcyjnej III wojnie światowej i skupia wszelkie niepokoje związane z atakiem nuklearnym. Ava gra tu Moirę, zaglądającą do kieliszka żonę australijskiego oficera, wspaniale sportretowanego przez Gregory’ego Pecka. Postać stworzona przez Gardner jest wyrazista i złożona. To bardzo dobra rola, doceniona przez krytyków. Ava otrzymała nominację do nagrody BAFTA.
8. Śniegi Kilimandżaro (The Snows of Kilimanjaro, 1952, reż. Henry King)
To kolejny film Avy Gardner oparty na opowiadaniu Ernesta Hemingwaya, choć grana przez Avę bohaterka, Cynthia Green, nie pojawia się w literackim pierwowzorze. Pisarz jednak uznał, że kreacja Gardner to jedna z najmocniejszych stron ekranizacji. Cynthia wdaje się w romans z pisarzem Harrym Streetem (Gregory Peck), jednak zrywa z nim po zajściu w ciążę i poronieniu. Spotykają się ponownie podczas hiszpańskiej wojny domowej, w której Harry walczy, a Cynthia pracuje jako kierowca karetki pogotowia. Film odniósł wielki sukces, przynosząc Avie uznanie krytyków i stając się najbardziej dochodowym obrazem w jej karierze.
9. Bhowani Junction (Bhowani Junction, 1956, reż. George Cukor)
W tym filmie George’a Cukora, Gardner występuje jako Victoria, w której żyłach płynie krew indyjska i angielska. Kobieta służy w brytyjskiej armii w Indiach. Korzystając z przepustki wraca do miasta Bhowani, gdzie ponownie spotyka się z dawnym kochankiem, Patrickiem Taylorem (Bill Travers) i poznaje brytyjskiego pułkownika Rodneya Savage’a (Stewart Granger). To nie tylko historia romantycznej fascynacji, ale też interesująca opowieść o poszukiwaniu tożsamości. Za swoją kreację Ava Gardner otrzymała pierwszą w karierze nominację do nagrody BAFTA.
10. Pandora i Latający Holender (Pandora and the Flying Dutchman, 1951, reż, Albert Lewin)
W tym dramacie przygodowym Ava Gardner zagrała tytułową Pandorę Reynolds, piękną Amerykankę mieszkającą w hiszpańskim miasteczku Esperanza. Kobieta złamała niejedno męskie serce i wydaje się, że nie jest zdolna obdarzyć kogokolwiek prawdziwym uczuciem. Zakochuje się jednak w Hendriku (w tej roli James Mason), którego wielu uznaje za legendarnego kapitana statku, Latającego Holendra.
Film powstał w tym samym roku co Statek komediantów. Choć został ukończony jako pierwszy, szefowie studia MGM postanowili wstrzymać się z jego premierą do czasu zaprezentowania drugiego filmu z Avą Gardner. Uznali, że to Statek komediantów uczyni ją większą gwiazdą. Mieli rację. Nie zmienia to faktu, że Pandora to jedna z jej najważniejszych i najlepszych ról aktorki.
Udostępnij “Top 10 – Ava Gardner i filmy” swoim znajomym.
Literatura:
Peter Evans, Ava Gardner, Ava Gardner: The Secret Conversations, 2013