Top 10 – polskie aktorki przedwojenne
Tworzyły niepowtarzalny klimat polskiego kina i życia kulturalnego międzywojnia. Emanowały kobiecym urokiem, klasą i elegancją. Najczęściej były wszechstronnie utalentowane w dziedzinie artystycznej.
Polskie aktorki przedwojenne
1. Pola Negri
Pola Negri była nie tylko najwybitniejszą polską aktorką przedwojenną, ale jak dotąd największą polską gwiazdą filmową w dziejach rodzimego kina. Apolonia Chałupiec sprawiła, że Hollywood padło jej do stóp. Była narzeczoną Charliego Chaplina, a potem Rudolfa Valentino. Grała role pięknych femme fatale, jak w Carmen, w Kobiecie bezwstydnej czy Hiszpańskiej tancerce. Pola Negri podbiła serca publiczności na całym świecie, jej wielbicielem był nawet Adolf Hitler, który szczególnie upodobał sobie film Mazur z udziałem wspaniałej aktorki.
2. Jadwiga Smosarska
Jadwiga Smosarska to druga po Poli Negri najsłynniejsza polska aktorka międzywojnia. Artystka miała wypełnić pustkę, jaka powstała w rodzimym kinie po wyjeździe Poli Negri na zachód. I świetnie jej się to udało – Smosarska była uwielbiana przez publiczność, która nazywała ją „naszą kochaną Jadzią”. Aktorka grywała najczęściej role słodkich, niewinnych dziewcząt, jak w Tajemnicy przystanku tramwajowego, ale też wielkich heroin, jak w Barbarze Radziwiłłównie. Jej najsłynniejszą kreacją była Stefcia Rudecka w Trędowatej (1926) w reżyserii Edwarda Puchalskiego i Józefa Węgrzyna. W latach 30. Smosarska grywała również w komediach, jak np. Dwie Joasie.
3. Elżbieta Barszczewska
Elżbieta Barszczewska przejęła natomiast prym wśród polskich aktorek po Jadwidze Smosarskiej. Piękna delikatna blondynka o szlachetnych rysach musiała spodobać się krytyce i odbiorcom. Barszczewska zagrała w dźwiękowej wersji Trędowatej w reżyserii Juliusza Gardena. Ponadto wystąpiła w Dziewczętach z Nowolipek, Granicy, Znachorze i w Nad Niemnem. Ceniono ją za urodę, wdzięk i nieprzeciętny talent, a nawet porównywano do słynnej wówczas światowej gwiazdy – Elżbiety Bergner.
4. Tola Mankiewiczówna
Tola Mankiewiczówna to jedna z najjaśniejszych gwiazd polskiego filmu przedwojennego. Do kina trafiła prosto z opery, z wykształcenia była bowiem śpiewaczką, a co więcej osiągała sukcesy na scenach całej Europy. Jej wspaniały głos okazał się zatem równie cennym nabytkiem dla filmu, co jej nieprzeciętna uroda. Mankiewiczówna najczęściej grywała w komediach muzycznych, a jej niemal stałym ekranowym partnerem był najsłynniejszy amant dwudziestolecia, Aleksander Żabczyński. Razem zagrali w Manewrach miłosnych oraz w słynnej Pani minister tańczy. To właśnie Tola śpiewała znane szlagiery, jak np. słynny przebój Odrobinę szczęścia w miłości.
5. Helena Grossówna
Wśród polskich aktorek przedwojennych szczególnie błyszczała Helena Grossówna. Artystka wcielała się głównie w role komediowe. Zagrała między innymi w filmie Piętro wyżej, gdzie partnerował jej Eugeniusz Bodo. Pojawiła się również w świetnej Zapomnianej melodii (1938), z której pochodzą takie przeboje, jak Już nie zapomnisz mnie… czy Ach, jak przyjemnie kołysać się wśród fal.
6. Mieczysława Ćwiklińska
Mieczysława Ćwiklińska to niejako klasa sama w sobie, jeśli chodzi o polskie kino przedwojenne. Aktorka trafiła do filmu już jako kobieta dojrzała, bo po pięćdziesiątce, ale wniosła do niego humor i wybitny warsztat artystyczny. Obsadzano ją w rolach statecznych baronowych, rezolutnych cioć i szefowych firm. Ćwiklińska była niekwestionowaną mistrzynią drugiego planu, niezapomnianą w takich filmach, jak np. Pani minister tańczy czy Kłamstwo Krystyny.
7. Jadwiga Andrzejewska
Jadwiga Andrzejewska, jak większość aktorek, zaczynała karierę na deskach teatru. Dopiero jednak film uczynił z niej wielką gwiazdę, choć nie grywała postaci pierwszoplanowych. Co ciekawe, mimo niewątpliwej urody, oferowano jej role niezbyt urodziwych pensjonarek. Publiczność bardzo szybko zaakceptowała Andrzejewską właśnie w takim wcieleniu, więc kolejne role tylko utrwalały ten wizerunek. Aktorka zagrała między innymi w komediach Ada, to nie wypada, Papa się żeni czy Zapomniana melodia.
8. Loda Halama
Loda Halama zanim związała się z kinem była świetną tancerką. Film również dał jej okazję do zaprezentowania swojego nieprzeciętnego talentu w dziedzinie tańca. Pojawiła się w takich produkcjach, jak np. Kocha, lubi, szanuje, Manewry miłosne i Kłamstwo Krystyny. W dwudziestoleciu Loda Halama zasłynęła jednak nie tylko ze swoich aktorskich umiejętności. Artystka uwielbiała mianowicie wdawać się w romanse, wychodziła za mąż aż pięć razy, a do jej najsłynniejszych podbojów miłosnych należał Aleksander Żabczyński. Aktorka niesłychanie mocno przeżyła rozstanie z przystojnym, ale niestety żonatym gwiazdorem.
9. Ina Benita
Ina Benita swój pseudonim artystyczny zaczerpnęła od nazwy latynoamerykańskiego koktajlu. Miał on oddawać gorący temperament artystki, która w rzeczy samej potrafiła zawrócić w głowie wielu mężczyznom. Zagrała między innymi w filmach Jego ekscelencja subiekt czy Sportowiec mimo woli. Przez wiele lat sądzono, że zginęła w czasie powstania warszawskiego razem ze swoim maleńkim synkiem. Jednak najnowsze ustalenia wskazują, że przeżyła wojnę i wyemigrowała do USA.
10. Mira Zimińska
Mira Zimińska była jedną z bardziej znanych gwiazd estrady i filmu w okresie międzywojnia. Występowała w kabaretach „Morskie Oko”, „Qui Pro Quo” i „Cyrulik Warszawski”. Na wielkim ekranie pojawiała się u boku takich amantów, jak Adolf Dymsza, Eugeniusz Bodo czy Aleksander Żabczyński. Po wojnie artystyczna działalność aktorki również się nie zakończyła. Mira Zimińska założyła bowiem zespół „Mazowsze”.