Catherine Deneuve – wielka dama francuskiego filmu
Catherine Deneuve to niekwestionowana dama francuskiego kina. Była muzą tak wielkich reżyserów, jak Roman Polański czy Luis Buñuel. Stworzyła niezapomniane i ambitne kreacje kobiet zachwycająco pięknych, a jednocześnie żyjących na pograniczu jawy, snu i obłędu.
Catherine Deneuve i jej aktorskie korzenie
Catherine Deneuve, jedna z największych gwiazd francuskiego filmu, urodziła się w 1943 roku w Paryżu w rodzinie o tradycjach artystycznych. Jej oboje rodzice byli aktorami, podobnie jak starsza siostra, Françoise Dorléac, która zginęła tragicznie w wypadku samochodowym w wieku zaledwie 25 lat. Również sama Catherine Deneuve (przyjęła panieńskie nazwisko matki) od wczesnych lat związana była z kinem. Wspólnie z siostrą zagrała w filmie Dziewczęta z Rochefort Jacquesa Demy’ego. Szlify aktorskie zdobywała właśnie u tego zdolnego francuskiego reżysera.
Jej talent doceniono po raz pierwszy po roli w filmie Parasolki z Cherbourga (1964) Demy’ego. Nie była to jeszcze wielka kreacja, ale uwagę krytyków zwróciła klasyczna uroda Deneuve. Zagrała ona jeszcze dość nietypową rolę w dziele Demy’ego Największe wydarzenie od czasu, gdy człowiek stanął na Księżycu. W filmach tych aktorka zwróciła uwagę krytyki i publiczności jako delikatna, piękna blondynka, która skrywa w sobie jakąś tajemnicę i nieokreślony smutek.
Catherine Deneuve – filmy wielkich reżyserów
To, że Deneuve jest aktorką o dużych zdolnościach, udowodniła jej współpraca z Romanem Polańskim, który zaangażował gwiazdę do filmu Wstręt (1965). Artystka wcieliła się tu w postać Carol Ledoux, kobiety popadającej w obłęd. Deneuve świetnie udało się oddać stan psychiczny osoby żyjącej na pograniczu jawy, snu i rojeń chorej wyobraźni. W filmie Carol ostatecznie pogrąża się w projekcjach własnej zranionej duszy, zabija dwóch zalecających się do niej mężczyzn i popada w całkowitą apatię. Rola ta spowodowała istotny zwrot w karierze Deneuve – w kierunku postaci skomplikowanych schizofreniczek owładniętych wewnętrznymi obsesjami i perwersyjnymi pragnieniami.
Na pograniczu jawy, snu i wyobraźni żyje także bohaterka, którą Deneuve zagrała w głośnym filmie Luisa Buñuela Piękność dnia (1967). Severine jest żoną lekarza, z którym nie łączy ją żadna więź erotyczna, jednocześnie zaś realizuje własne sadomasochistyczne fantazje w domu publicznym.
Dzieło nie daje jasnej odpowiedzi na pytanie, czy łóżkowe ekscesy Severine odbywają się naprawdę czy też rozgrywają się jedynie w jej wyobraźni. Film wzbudził ogromne emocje zarówno wśród widzów, jak i krytyków, a także na stałe zapisał się na kartach historii kina.
Ważną rolą okazała się również Tristana Buñuela. Po raz kolejny mamy tu do czynienia z postacią ambiwalentną – ofiarą pożądania starzejącego się arystokraty, a jednocześnie jego katem. W latach 80. zaznaczyła się kolejna ewolucja w karierze francuskiej aktorki. Zaczęła się ona wcielać mianowicie w postaci kobiet dojrzałych, urzekających wewnętrznym spokojem i mądrością.
Wybitne filmy z Catherine Deneuve utrzymane w tej konwencji to Ostatnie metro (1981) i Indochiny (1992) Regisa Wargniera. Za obie te role Deneuve została nagrodzona Cezarem, a za Indochiny nominowano ją do Oscara. Akcja dzieła toczy się w Wietnamie w latach 30. XX wieku. W latach 2000. Deneuve pojawiła się również w filmach takich reżyserów, jak Lars von Trier (Tańcząc w ciemnościach, 2000) czy Francois Ozon (8 kobiet, Żona doskonała).
Deneuve w ramionach amantów
Jak każda wielka gwiazda kina Catherine Deneuve ma na swoim koncie głośne romanse ze znanymi mężczyznami. Są wśród nich reżyser Roger Vadim (odkrywca Brigitte Bardot), z którym ma syna Christiana (Zob. Catherine Deneuve i Roger Vadim – historia odwołanych zaślubin), aktor Marcello Mastroianni czy brytyjski fotograf David Bailey (jej mąż w latach 60.). Ze związku z Mastroiannim przyszła na świat córka Chiara. Romans trwał bardzo długo, jednak Catherine zniechęcona opieszałością kochanka, który nie chciał rozwieść się z żoną, ostatecznie porzuciła go. Do końca życia włoskiego aktora pozostali jednak przyjaciółmi.