„W samo południe” – antyczna tragedia na Dzikim Zachodzie
„W samo południe” to nadwestern, który demitologizuje Dziki Zachód. Jednocześnie zaś arcydzieło Freda Zinnemanna urasta do alegorii współczesnej cywilizacji.
„W samo południe” to nadwestern, który demitologizuje Dziki Zachód. Jednocześnie zaś arcydzieło Freda Zinnemanna urasta do alegorii współczesnej cywilizacji.
„Tramwaj zwany pożądaniem” – głośny film Elii Kazana – to historia o seksualnych instynktach, które dochodzą do głosu w dusznej atmosferze Nowego Orleanu.
„Portret damy” w reżyserii Jane Campion to film, który opowiada o dojrzewaniu kobiety, które staje się walką z obłudą i ograniczeniami społecznych konwenansów.
„Fortepian” to film o pozasłownej komunikacji, jako domenie świata kobiet. Jane Campion konstruuje tu język alternatywny, na który składają się muzyka, dotyk i obraz.
„Jaśniejsza od gwiazd” w reżyserii Jane Campion to eteryczna opowieść o pierwszej miłości, która mimo ulotnych skrzydeł motyla, naznacza nas piętnem cierpienia.
„Siódma pieczęć” to jeden z najbardziej metafizycznych filmów Ingmara Bergmana. Dzieło stawia pytania o istnienie Boga i sens egzystencji naznaczonej dramatem śmierci.
„Noce i dnie” w reżyserii J. Antczaka to epicki film, który w dziejach jednego rodu odzwierciedla trudną polską historię. Nazwano go polskim „Przeminęło z wiatrem”.
“Osiem i pół” Federico Felliniego to wielki film, w którym twórca obnaża siebie i świat kina, a także buduje przejmującą narrację o ludzkim przemijaniu.
„Wszystko o Ewie” Josepha Mankiewicza stanowi doskonały portret nowojorskiego teatru i jego okrutnych reguł. Scena jest tu również wymowną metaforą życia.
„Bulwar Zachodzącego Słońca” demitologizuje amerykańską Fabrykę Snów. Wybitny film Bill’ego Wildera jest również hołdem dla niemego kina i wielkości jego gwiazd.
„Nakarmić kruki” Carlosa Saury to opowieść o dramatycznej inicjacji w dorosłość. Film pokazuje, że ceną owego wtajemniczenia jest zawsze bezpowrotna utrata niewinności.
W „Kuzynce Angelice” Saura opowiada o historii Hiszpanii przez pryzmat doświadczeń naocznego świadka. Reżyser otwiera ją kluczem pamięci i zapomnienia.