Najlepsze seriale 2022 – TOP 5 produkcji

Od wielu lat oglądanie seriali może być rozrywką na poziomie dorównującym seansom najlepszych filmów kinowych. W produkcjach serialowych popularnych platform VOD często występują wielkie gwiazdy, a świetne scenariusze realizują nagradzani twórcy. W 2022 roku również nie zabrakło ciekawych tytułów, które przykuwają uwagę widza czasem na wiele tygodni, angażując jego umysł i emocje. Oto mój subiektywny wybór seriali, jakie szczególnie przypadły mi do gustu.

Najlepsze seriale 2022

1. “Kruk”

Njlepsze seriale 2022 - Kruk

W moim osobistym rankingu najlepszych seriali 2022 roku pierwszą pozycję zajmuje emitowany na Canal Plus “Kruk”. Produkcja Macieja Pieprzycy i Adriana Panka, której pierwszy sezon powstał w 2018 roku, niedawno miała premierę trzeciej serii odcinków (“Jak tu ciemno”) i na szczęście zdecydowanie utrzymuje poziom wcześniejszych części (“Szepty słychać po zmroku” i “Czarny Woron nie śpi”). “Kruk” to nazwisko głównego bohatera serialu, policjanta Adama, fenomenalnie zagranego przez Michała Żurawskiego. Były wychowanek domu dziecka, przygnieciony wciąż powracającą do niego traumą z dzieciństwa, decyduje się opuścić Łódź, gdzie mieszka od kilkudziesięciu lat, i wrócić do rodzinnego Białegostoku, by zmierzyć się z demonami przeszłości. Akcja rozpoczyna się w znaczącym momencie życia bohatera, który wkrótce ma zostać ojcem i czuje, że nie będzie mógł dobrze wypełnić tej roli, jeśli nie zamknie raz na zawsze szczególnie bolesnych spraw. Niestety przyjazd na Podlasie zamiast cokolwiek rozwiązać otwiera raczej przysłowiową puszkę Pandory.

“Kruk” to nie tylko świetnie skonstruowana intryga kryminalna, ale również niebanalna opowieść o winie i odkupieniu, w jakiej centralne miejsce zajmuje niezwykle zagadkowa i jednocześnie złamana przez los postać głównego bohatera. Symbolicznym atrybutem Adama jest noszony przez niego kołnierz ortopedyczny – znak przetrącenia jego fizycznego i duchowego kręgosłupa. Jednocześnie nazwisko śledczego oddaje tkwiący w nim mroczny i szalenie niebezpieczny pierwiastek. “Kruk” zasługuje jednak na uwagę także jako piękny obraz Podlasia z jego niepowtarzalnym lokalnym kolorytem. Otwiera się tu przed widzem świat dzikiej przyrody, urzekających małych cerkwi, szeptuch odczyniających uroki, przesądów i guseł. Na brawa zasługuje świetny scenariusz Jakuba Koroczuka, piękne zdjęcia Jana Holoubka i Witolda Płóciennika oraz szereg wspaniałych ról aktorskich, jak Katarzyny Wajdy, Magdaleny Koleśnik czy Tomasza Włosoka.

2. “Biały Lotos” (“The White Lotus”)

Seriale 2022 - Biały lotos

Druga pozycja na mojej liście najlepszych seriali 2022 roku to “Biały Lotos”. Produkcja HBO została wyemitowana latem 2021, a ostatnio mieliśmy okazję poznać jej drugi sezon. Akcja pierwszej serii rozgrywa się w luksusowym kurorcie turystycznym na Hawajach, gdzie spędzają wakacje zamożni Amerykanie. W drugim sezonie śledzimy z kolei losy bogatych mieszkańców USA, którzy wybierają się w podróż na Sycylię. Łącznikiem pomiędzy seriami jest tytułowy “Biały Lotos”, czyli fikcyjna sieć hoteli, ale także jedna z bohaterek – milionerka Tanya McQuoid (Jennifer Coolidge).

Okazuje się, że każdy z turystów skrywa jakąś tajemnicę, a wysoka pozycja społeczna i duże pieniądze niekoniecznie zapewniają bezproblemowe życie. Mamy tu małżeńskie i erotyczne konflikty, zdrady, dążenie do podwyższenia statusu za określoną cenę czy międzypokoleniowe nieporozumienia. Mike White zadbał również o wzbogacenie całości szeregiem nowoczesnych tematów, jak feminizm, gender, seksizm i kulturowe stereotypy. W serialu nie brakuje dobrego humoru, a wabikiem podtrzymującym zainteresowanie widza jest kryminalna intryga, zarówno pierwszy jak i drugi sezon zaczyna się bowiem od zagadkowej śmierci jednego z bohaterów.

W drugim sezonie “Białego Lotosu” widzimy kulturową konfrontację Ameryki z Europą. Ta druga w potocznej świadomości mieszkańców zza oceanu jest kojarzona z obyczajową wolnością i swobodnym stosunkiem do tabu. Stąd bohaterowie pozwalają sobie tu na znacznie więcej niż w poprzedniej serii. Mierzą się z różnego rodzaju pokusami, zwłaszcza erotycznymi. Co więcej, Mike White nawiązuje w serialu do włoskiego kina, zwłaszcza “Przygody” Michelangelo Antonioniego i postaci Moniki Vitti, ale także do obrazów Włoch w amerykańskim filmie, jak “Ojciec chrzestny” Francisa Forda Coppoli.

3. “Wielka woda”

Polskie seriale 2022 - Wielka woda

Tej produkcji Netflixa nie mogło zabraknąć w moim rankingu najlepszych seriali 2022 roku. “Wielka woda” to świetna polska propozycja w reżyserii Jana Holoubka i Bartłomieja Ignaciuka. Historia powodzi we Wrocławiu w 1997 roku zostaje tu opowiedziana z bardzo ciekawej perspektywy. Lokalne służby odpowiedzialne za monitorowanie sytuacji decydują się na konsultację doświadczonej hydrolożki, Jaśminy Tremer. Gdy jednak młoda, ambitna badaczka całkowicie podważa twierdzenia uznanych specjalistów, w środowisku zaczyna wrzeć. Męska duma i bieżące interesy polityczne muszą więc stoczyć walkę ze zdrowym rozsądkiem i czasem, bowiem wielka fala z każdą godziną zbliża się do miasta.

Siłą “Wielkiej wody” są nie tylko doskonała scenografia i zdjęcia oddające realia tamtego czasu, ale przede wszystkim wciągająca akcja i osobiste losy postaci towarzyszące głównemu wątkowi filmu. Na wskroś nowoczesna, odważna i bezkompromisowa postać Jaśminy, świetnie zagranej przez Agnieszkę Żulewską, robi wręcz wrażenie bohaterki wyrwanej z innego czasu. Jej konfrontacja z tradycyjną Polską lat 90. świetnie pokazuje, jak bardzo nasza kultura zmieniła się na przestrzeni ostatnich dwudziestu lat. Sam fakt bycia kobietą dyskredytuje Jaśminę w oczach naukowców-mężczyzn i pozwala na lekceważenie jej kompetencji. Dodatkowo osobista historia bohaterki całkowicie odiega od typowego kobiecego losu, a nawet podważa stereotypy dotyczące kobiecości i macierzyństwa. Warto wspomnieć również o innych świetnych kreacjach aktorskich, jak Anna Dymna w roli matki Jaśminy, niegdyś słynna diva operowa, teraz przygnieciona depresją i deformacją ciała.

4. “Obserwator” (“The Watcher”)

Seriale 2022 ranking - Obserwator

Kolejna serialowa propozycja Netflixa, którą z prawdziwym zainteresowaniem obejrzałam w 2022 roku. “Obserwator”, oparty na prawdziwych wydarzeniach opisanych w artykule Reevesa Wiedemana, jaki w 2018 roku ukazał się na łamach “New York Timesa”. To historia rodziny, która w nadziei na spokojne życie przeprowadza się do Westfield w stanie New Jersey. Niebawem okazuje się, że wymarzona posiadłość dostarcza jednak Brannockom więcej kłopotów niż poczucia bezpieczeństwa. Zaczynają bowiem dostawać listy z pogróżkami od kogoś, kto podpisuje się jako tytułowy “Obserwator”.

W serialu Iana Brennana i Ryana Murphy’ego możemy zobaczyć Naomi Watts, Bobby’ego Cannavale, Jennifer Coolidge czy Mię Farrow. Całość ma ciekawy, tajemniczy klimat oscylujący między kinem obyczajowym, kryminalnym a konwencją thrillera i horroru. Widz zostaje wciągnięty w detektywistyczną łamigłówkę i z zapartym tchem śledzi kolejne tropy, z których wiele wyprowadza go na manowce. Tajemnica tkwi również w samej rodzinie Brannocków, panujących w niej relacjach i rysujących się na horyzoncie kryzysach. Minusem produkcji może wydawać się nieco rozczarowujące zakończenie, które nie wyjaśnia wszystkiego. Twórcy zdecydowali jednak, że powstanie drugi sezon serialu i można się spodziewać, że nasza ciekawość zostanie zaspokojona.

5. “Genialna przyjaciółka” (“L’amica geniale”)

Top seriale 2022 - Genialna przyjaciółka

I ostatnia pozycja, jaką umieszczam w moim osobistym rankingu najlepszych seriali 2022 roku. Włosko-amerykańska produkcja HBO “Genialna przyjaciółka” jest tytułem obowiązkowym dla wielbicieli prozy Eleny Ferranty, do których zaliczam się od lat. Uwielbiam ją za gładki, pełen wdzięku styl, wciągający w lekturę od pierwszego zdania i pozwalający płynąć narracji aż do ostatnich słów. Zachwycam się wyłaniającą się z jej książek rozległą panoramą Neapolu. Kocham tę prozę za subtelną, jakże wnikliwą analizę kobiecej psychiki i doświadczeń kształtujących kobiecy los. Cykl neapolitański przedstawiający historię dwóch przyjaciółek ze szkolnej ławki: Eleny Greco i Lili Cerullo należy do wielkich literackich osiągnięć. Pierwsza z nich otrzymuje szansę na edukację i wyrwanie się z trudnego środowiska biednej dzielnicy Neapolu. Lila z kolei pozbawiona możliwości nauki radzi sobie jedynie dzięki wrodzonej wybitnej inteligencji, sprytowi i odwadze. Losy obu dziewcząt, a potem kobiet nieustannie się splatają i rozchodzą, malując przed odbiorcą barwny fresk włoskiej kultury, różnic między Północą i Południem kraju, mentalności i kultury.

Serialowa adaptacja tetralogii Ferrante rozpoczęła się w 2018 roku, natomiast w 2022 widzowie mieli okazję zobaczyć trzeci sezon sagi, przedstawiający dorosłe życie przyjaciółek. Trzeba przyznać, że pod względem fabularnym twórcy zadbali o wierność literackiemu pierwowzorowi. Dla widza, który nie zna włoskich realiów, jest to zaś prawdziwa gratka, ponieważ oddaje specyfikę tego regionu i kultury. Pod tym względem serial w pewien sposób dopełnia wyobrażenia czytelnika na temat niektórych wątków. Trafnie obsadzono również główne postaci zarówno pod względem warunków fizycznych, jak i rysów charakterologicznych.

Grająca Elenę Margherita Mazzucco portretuje delikatną i nieśmiałą postać, która nie do końca w siebie wierzy, choć nie raz potrafi razić swoją neurotyczną zarozumiałością albo zupełnie niezrozumiałymi życiowymi wyborami. Gaia Girace w roli Lili świetnie oddaje natomiast emocjonalny ogień swojej bohaterki i jej tajemniczą charyzmę, porywającą każdego, kto się z nią zetknie. „Genialna przyjaciółka” to niezwykle głęboka historia, która może być interpretowana na wielu różnych poziomach, co z pewnością zasługuje na osobny wnikliwy tekst.

 

Avatar photo

Agnieszka Czarkowska-Krupa

Redaktor Naczelna i Wydawca portalu Oldcamera.pl, dr nauk humanistycznych UJ, autorka książki "Paraboliczność w polskiej prozie historycznej lat 1956 – 1989" (Semper, 2014). Współautorka i redaktorka książki “Twarze i maski. Ostatni wielcy kochankowie kina” (E-bookowo, 2021). Miłośniczka kina i literatury. Pisała w książkach zbiorowych: "Podmiot w literaturze polskiej po 1989 roku. Antropologiczne aspekty konstrukcji", pod red. Żanety Nalewajk, (Elipsa, 2011) oraz "Etyka i literatura", pod red. Anny Głąb (Semper, 2014). Ma na swoim koncie prestiżowe publikacje dla Polskiej Akademii Nauk (“Ruch Literacki”), artykuły w czasopismach naukowych (“Tekstualia”, “Zeszyty Naukowe KUL”), periodykach artystycznych (“FA-art”) i w portalach internetowych. Pracowała jako wykładowca akademicki w Instytucie Mediów i Dziennikarstwa w Wyższej Szkole Teologiczno-Humanistycznej, gdzie pełniła również funkcje promotora i recenzenta prac dyplomowych. Prywatnie mama Sebastiana i Olgi.