„Dyskretny urok burżuazji” – w okowach konwenansu
„Dyskretny urok burżuazji” to nie tylko pamflet na klasę wyższą, ale także demaskacja społecznych konwenansów. Jesteśmy niewolnikami formy, powiada Luis Buñuel.
„Dyskretny urok burżuazji” to nie tylko pamflet na klasę wyższą, ale także demaskacja społecznych konwenansów. Jesteśmy niewolnikami formy, powiada Luis Buñuel.
„Viridiana” to jeden z najgłośniejszych filmów Luisa Buñuela. Reżyser wyraził w nim mocny sprzeciw wobec instytucjonalnej religijności i zakłamania społecznych reguł.
„Psychoza” Hitchcocka jest nie tylko arcydreszczowcem, ale także frapującym i przewrotnym studium winy i kary, w które uwikłani są wszyscy bohaterowie filmu.
„Obywatel Kane” do dziś uznawany jest za film, który odmienił oblicze światowego kina. Był to również pierwszy obraz detronizujący słynny amerykański mit.
Michelangelo Antonioni w „Powiększeniu” pokazuje świat, który utracił ciężar dawnych wartości. Zostały nam jedynie substytuty miłości i prawdy, powiada włoski reżyser.
„Mroczny przedmiot pożądania” Buñuela obnaża istotę miłosnych relacji. Jawią się one jako nieczysta gra, w której każda ze stron chce zyskać dla siebie jak najwięcej.
“Miejsce pod słońcem” to według Charliego Chaplina „najlepszy film o Ameryce”. Świetne kreacje aktorskie i reżyseria George’a Stevensa czynią z niego dzieło wyjątkowe.
„Piknik pod Wiszącą Skałą” Petera Weira to film, który oddaje niewyrażalne: metafizyczną głębię ludzkiego przeznaczenia i sensualny związek człowieka z Naturą.
„Lśnienie” to jeden z najwybitniejszych horrorów w dziejach kina. Połączenie reżyserii S. Kubricka, powieści S. Kinga i kreacji J. Nicholsona dało mistrzowski efekt.
„Ojciec chrzestny” – trylogia Mario Puzo i Francisa Forda Coppoli to jeden z najwybitniejszych filmów mafijnych. Odkrywczy, świetnie zagrany i kultowy.
„Gilda” to film, który uczynił z Rity Hayworth niekwestionowaną ikonę seksu. Konwencja kina noir w połączeniu z ekscytującą urodą aktorki dały iście piorunujący efekt.
„Lecą żurawie” to jeden z najwybitniejszych filmów rosyjskiej kinematografii. Jest on nie tylko opowieścią o miłości, ale także dziełem postalinowskiej odwilży.