Najlepsze komedie romantyczne – ranking top 25
Wszyscy kochamy szczęśliwe historie o miłości. Komedie romantyczne wymyślono po to, byśmy mogli wierzyć, że uczucie czeka na każdego z nas i w każdej chwili może odmienić nasze życie. Oto ranking 25 najlepszych komedii romantycznych w historii filmu według OldCamera.pl.
Komedia romantyczna – krótka historia
Komedia romantyczna to podgatunek, który charakteryzuje się połączeniem cech charakterystycznych dla komedii i melodramatu: jednocześnie bawi i wzrusza. Jednym z jej najważniejszych wyróżników jest także obecność wątku miłosnego. Złotym okresem komedii romantycznej było dwudziestolecie od połowy lat 30. XX wieku do połowy lat 50. To wtedy tworzyli Ernst Lubitsch, Frank Capra, George Cukor czy Billy Wilder. To również czas legendarnych ikon tego kina, jak Marilyn Monroe, Katharine Hepburn, Spencer Tracy i Audrey Hepburn.
Ponowny okres ogromnej popularności komedii romantycznych rozpoczął się w latach 90. Co ciekawe, wiele z nowszych realizacji gatunku nawiązywało wówczas do starych wzorców fabularnych. Ich niekwestionowanymi gwiazdami stali się Meg Ryan, Tom Hanks, Hugh Grant, Sandra Bullock, Richard Gere, Julia Roberts czy Cameron Diaz.
Scenerią amerykańskich komedii romantycznych jest najczęściej miasto (głównie Nowy Jork), gdzie bohaterowie przypadkowo odnajdują wielką miłość. Przeszkody, które stają na drodze do ich szczęścia, zostają skutecznie pokonane (np. on jest bardzo zamożny, a ona to zwyczajna dziewczyna lub prostytutka). Ważną rolę odgrywa tu również wiara w przeznaczenie, czasem jednak postaci muszą dopiero dojrzeć do uczucia, by zauważyć, że to, czego szukają, jest na wyciągnięcie ręki. W filmach należących do tego gatunku miłość ma przede wszystkim naturę romantyczną – seks nie odgrywa więc kluczowej roli. Istotnym elementem jest także budzący wzruszenie aspekt melodramatyczny, stąd często pojawia się motyw utraty bliskiej osoby (jak np. śmierć narzeczonego w Uwierz w ducha).
Najlepsze komedie romantyczne
1. Pół żartem, pół serio (Some Like It Hot, 1959)
Pół żartem, pół serio (1959) to niezapomniana komedia romantyczna Billy’ego Wildera, która nie tylko należy do klasyki światowego kina, ale do dziś bawi do łez. Przedstawia historię dwóch muzyków jazzowych, którzy w kobiecym przebraniu ukrywają się przed groźnymi gangsterami. Mężczyźni trafiają do żeńskiego zespołu muzycznego, gdzie jeden zakochuje się w pięknej blondynce, a drugi zostaje wybrankiem ekscentrycznego milionera. Marilyn Monroe w roli słodkiej (nomen omen) Sugar jest kwintesencją sex appealu i kobiecości. A Jack Lemmon w jako saksofonista Joe daje się poznać jako wcielenie nieco nieśmiałego, romantycznego everymana.
W tej zabawnej komedii omyłek Wilder puszcza do nas oczko – w końcu „nikt nie jest doskonały!”. Film nawiązuje do schematu “screwball comedy” i jest uznawany za arcydzieło gatunku. Oprócz prześmiesznych gagów i romantycznego wątku ze zjawiskową MM w dziejach kina zapisały się wykonywane przez gwiazdę piosenki, zwłaszcza zmysłowa I Wanna Be Loved By You.
2. Rzymskie wakacje (Roman Holiday, 1953)
Wśród komedii romantycznych wszech czasów nie może zabraknąć Rzymskich wakacji (1953). To z kolei świetny film Williama Wylera. W roli głównej wystąpiła tu Audrey Hepburn, która wcieliła się w księżniczkę Annę przyjeżdżającą do Rzymu w celach wypoczynkowych. Podczas wakacji dziewczyna nawiązuje płomienny romans z przystojnym Amerykaninem (Gregory Peck), co oczywiście nie spodoba się jej rodzinie.
Audrey Hepburn już na początku swojej kariery została odznaczona za legendarną rolę Oscarem. Na ekranie zaprezentowała wszystkie cechy, które stały się znakiem rozpoznawczym jej aktorstwa: połączenie dziewczęcej figlarności i niewinności z arystokratycznym dostojeństwem, nie wspominając o charakterystycznej urodzie. Oscarem została również nagrodzona Edith Head za kostiumy oraz Dalton Trumbo za scenariusz. Co ciekawe, mimo że Rzymskie wakacje należą do klasyki gatunku, nie stanowią typowej realizacji wzorca ze względu na brak happy-endu.
3. Jak poślubić milionera (How to Marry a Millionaire, 1953)
Jak poślubić milionera (1953) to kolejny film z Marilyn Monroe. Wyreżyserował go Jean Negulesco, a obok MM pojawiły się Lauren Bacall i Betty Grable. Wszystkie trzy bohaterki są ponętnymi modelkami, które w Nowym Jorku próbują upolować zamożnego męża. Jak to zwykle jednak bywa, miłość może pokrzyżować wszystkim plany.
Mamy tu do czynienia z klasyczną komedią romantyczną, w której prawdziwe uczucie okazuje się ważniejsze niż pieniądze. Film zdobył nominację do Oscara za kostiumy, a także walczył o statuetkę BAFTA i nagrodę Gildii Amerykańskich Reżyserów. Reprezentuje złotą serię gatunku z lat 50.
4. Mężczyźni wolą blondynki (Gentlemen Prefer Blondes)
Kolejna legendarna komedia romantyczna – Mężczyźni wolą blondynki (1953) Howarda Hawksa. To również kolejne dzieło z Marilyn Monroe, która wraz z Jane Russell wcielają się w role piosenkarek podróżujących statkiem do Paryża. Lorelei w stolicy Francji ma poślubić syna milionera, a jednocześnie chce na statku znaleźć odpowiednio zamożnego kandydata do ręki swojej przyjaciółki. Kobiety nie mają jednak świadomości, że są śledzone przez prywatnego detektywa.
To właśnie w tym filmie MM wykonała słynną piosenkę Diamonds Are Girl’s Best Friends. Jej wizerunek w słynnej różowej kreacji, tańczącej wśród zachwyconych mężczyzn, stał się legendą kina. Komedia Hawksa ma charakter musicalowy, ponieważ muzyka i taniec odgrywają tu bardzo ważną rolę i stają się częścią atrakcyjnego widowiska.
5. Pretty Woman (1990)
Pretty Woman (1990) w reżyserii Garry’ego Marshalla pamiętamy jako świetny występ zjawiskowej Julii Roberts. Aktorka zagrała tu prostytutkę – Vivian, która nawiązuje romans z zamożnym mężczyzną (Richard Gere). Pretty Woman to klasyczna historia o wielkiej miłości przełamującej wszelkie bariery. Kreacja Roberts z pewnością należy do niezapomnianych.
Co ciekawe, początkowo film nie zebrał dobrych recenzji, zarzucano mu promowanie materializmu, a także pozytywny wizerunek prostytucji jako uprzedmiotowienia kobiecego ciała. Widzowie jednak oszaleli na punkcie tej komedii romantycznej o Kopciuszku. Film zarobił pół miliarda dolarów, a zjawiskowa Julia Roberts dostała za niego swoją drugą nominację do Oscara.
6. Uwierz w ducha (Ghost, 1990)
Ten film dobitnie podkreśla charakterystyczny dla komedii romantycznych mariaż komedii i melodramatu. Uwierz w ducha (1990) jest pięknym, wzruszającym filmem o uczuciu silniejszym od śmierci. Sam (Patrick Swayze) ginie w wyniku postrzału, powraca jednak na ziemię do swojej ukochanej (Demi Moore), by ją chronić. Uwierz w ducha to jeden z tych filmów, które nawet po latach ogląda się z autentycznym zaangażowaniem i łezką w oku.
Dzieło zostało nagrodzone dwoma Oscarami: dla Whoopi Goldberg (najlepsza drugoplanowa aktorka) oraz Bruce’a Joel Rubina (najlepszy scenariusz oryginalny). Goldberg za swoją kreację dostała również Złoty Glob. Do historii z pewnością przeszła wspaniała romantyczna ścieżka dźwiękowa oraz kultowa zmysłowa scena, w której Demi Moore i Patrick Swayze wspólnie lepią z gliny naczynie.
7. Dziennik Bridget Jones (Bridget Jones’s Diary, 2001)
Do najlepszych komedii romantycznych z pewnością można również zaliczyć brytyjski film Dziennik Bridget Jones (2001) Sharon Maguire. To ekranizacja powieści Helen Fielding. Główną bohaterką filmu jest młoda dziennikarka, która przeżywa kolejne miłosne perypetie, licząc na odnalezienie tego jedynego. Dziennik Bridget Jones to komedia w stylu angielskim, ze specyficznym typem humoru. Nie można oczywiście zapominać o parze świetnych aktorów, kojarzonych właśnie z tym gatunkiem, jak Renee Zellweger i Hugh Grant.
Dziennik Bridget Jones stanowi nawiązanie do twórczości słynnej angielskiej pisarki, Jane Austen. Mark Darcy nosi bowiem nazwisko bohatera Dumy i uprzedzenia, a odgrywający go aktor, Colin Firth, wcielił się w tę postać w popularnej ekranizacji tej powieści – serialu z 1995 roku. Odwołanie do Jane Austen to nie tylko hołd dla jej wielkiej prozy, ale także odwołanie do tkwiących w niej oryginalnych strategii budowania humoru i przewrotnego romansu.
8. Francuski pocałunek (French Kiss, 1995)
Wśród dobrych komedii romantycznych warto wymienić Francuski pocałunek (1995) Lawrence’a Kasdana, który zdobył serca widzów ciekawie poprowadzonym wątkiem miłosnym. Kate (Meg Ryan) nie radzi sobie z tęsknotą za ukochanym, który podczas podróży służbowej do Paryża zakochał się w innej kobiecie. Postanawia więc ruszyć za nim, a w drodze poznaje przystojnego Francuza (w tej roli Kevin Kline).
Francuski pocałunek opowiada o tym, że nie każda miłosna porażka oznacza klęskę i czasem nie warto za wszelką cenę walczyć o kogoś, kto nie docenia naszego oddania. Z drugiej strony to właśnie miłość okazuje się tą wartością, która nawet najbardziej zatwardziałych obieżyświatów może skłonić do ustatkowania.
9. Bezsenność w Seattle (Sleepless in Seattle, 1993)
Bezsenność w Seattle (1993) Nory Ephron to natomiast wzruszająca opowieść o mężczyźnie (Tom Hanks), który dzięki swojemu synowi poznaje kobietę swojego życia (Meg Ryan). Chłopiec wpada bowiem na szczególny pomysł – opowiedzenie w radio historii samotnego ojca. Głównym motywem jest tu wiara w miłosne przeznaczenie.
Ta komedia romantyczna pozwala przeżyć dużą dawkę wzruszeń i śmiechu jednocześnie. Ważną rolę odgrywa w niej Nowy Jork, sprowadzony co prawda do najbardziej emblematycznych miejsc, jak Empire State Building, gdzie ostatecznie spotykają się bohaterowie. Dwie zagubione dusze po przejściach w wielkim mieście.
10. Czego pragną kobiety (What Women Want, 2000)
Czego pragną kobiety (2000) to komedia Nancy Meyers z rewelacyjną rolą Mela Gibsona, za którą dostał nominację do Złotych Globów. Aktor gra mężczyznę, który po porażeniu prądem zaczyna słyszeć myśli kobiet. To całkowicie zmienia jego dotychczasowy światopogląd. Film w zabawny sposób konfrontuje męską i kobiecą perspektywę widzenia rzeczywistości.
Film stanowi zabawną realizację odwiecznego marzenia o rozwiązaniu płciowych antagonizmów i wzajemnym zrozumieniu ponad podziałami. Uwydatnia również kontrast pomiędzy maską, jaką, w tym wypadku kobiety z różnych względów zmuszone są nosić na co dzień, a ich wewnętrznymi przemyśleniami, dążeniami i pragnieniami. Gdyby więc mężczyźni mogli choć przez chwilę wczuć się w kobiecy los, świat mógłby wyglądać zupełnie inaczej, zdaje się mówić autorka filmu.
11. Kogel-mogel (1988)
Polskie komedie romantyczne to nie najmocniejszy punkt rodzimego kina. Jednak Kogel-mogel to na tej mapie pozycja szczególna. Zrealizowany kilka dekad temu film Romana Załuskiego według scenariusza Ilony Łepkowskiej do dziś bawi kolejne pokolenia Polaków. Młodziutka dziewczyna z prowincji, Kasia Solska (Grażyna Błęcka-Kolska), ucieka z domu w przeddzień swojego ślubu, gdy dowiaduje się, że przyjęto ją na wyższe studia pedagogiczne. Z nadzieją na wielką przygodę i światowe życie dociera do Warszawy, gdzie zostaje opiekunką syna państwa Wolańskich i poznaje niejakiego Pawła Zawadę (Dariusz Siatkowski). To uruchamia cały szereg zabawnych zdarzeń.
Kogel-mogel podbił serca widzów nie tylko dzięki romantycznemu wątkowi miłosnemu, ale także za sprawą humoru i wiarygodnych polskich realiów. Widzimy tu prawdziwą Warszawę, legendarną nieuprzejmość pań w dziekanacie, kolejki w sklepach, prawdziwą wieś i wiejską mentalność, czyli Polskę przełomu lat 80. i 90. Być może jest to również powód, dla którego film stał się swoistym fenomenem polskiego kina, do którego wraca się z sentymentem.
12. Kiedy Harry poznał Sally (When Harry Met Sally, 1989)
W rankingu najlepszych komedii romantycznych nie może zabraknąć tego filmu. Kiedy Harry poznał Sally Roba Reinera z Meg Ryan i Billym Crystalem to kultowa pozycja. Główni bohaterowie poznają się na progu dorosłości, a potem ich drogi się rozchodzą. Gdy przypadkiem spotykają się po kilku latach, mają wrażenie, że może ich połączyć coś więcej niż przyjaźń.
Film stanowi historię o długim dojrzewaniu do miłości i odkrywaniu tego, na czym zależy nam najbardziej. Miłość nie zdarza się tutaj od pierwszego wejrzenia, a mimo to jest silna i prawdziwa. Film zdobył kilka nominację do Złotych Globów, a także odznaczono go Statuetką BAFTA za najlepszy scenariusz. Jego autorką była Nora Ephron.
13. Zielona karta (Green Card, 1990)
Film Petera Weira to romantyczna, a jednocześnie zabawna historia o małżeństwie na niby. Pewna Amerykanka (w tej roli Andie MacDowell) marzy o wynajęciu mieszkania z zielonym tarasem. Niestety do upatrzonego lokum może się wprowadzić jedynie małżeństwo. Z kolei Georges (Gerard Depardieu) jest francuskim muzykiem, który nielegalnie przebywa w Stanach Zjednoczonych, dorabiając jako kelner. Mężczyzna marzy o zielonej karcie. Ta dwójka wpada więc na pomysł zawarcia fikcyjnego ślubu, dzięki czemu każdy otrzyma to, czego chce. Wkrótce jednak urząd imigracyjny postanawia sprawdzić, jak funkcjonuje młode małżeństwo.
Zielona karta zdobyła dwa Złote Globy w kategoriach: najlepsza komedia oraz najlepszy aktor. Twórcy filmu zaprezentowali tu charakterystyczny dla gatunku obraz Nowego Jorku. Jawi się on jako wielokulturowa metropolia, otwarta na inność i dająca nieograniczone szanse. To miasto, w którym wszystko może się zdarzyć i się zdarza.
14. Ja cię kocham, a ty śpisz (While You Were Sleeping, 1995)
Kolejna pozycja na naszej liście najlepszych komedii romantycznych. Lucy (Sandra Bullock) pracuje jako kasjerka na dworcu. Pewnego dnia z narażeniem życia ratuje przed śmiercią pod pociągiem przystojnego mężczyznę. Gdy odwiedza go w szpitalu, zostaje wzięta za jego narzeczoną. Tymczasem Jack (Bill Pullman), brat pozostającego w śpiączce mężczyzny wyraźnie przypada Lucy do gustu. O tym jest Ja cię kocham, a ty śpisz Jona Turteltauba.
Można powiedzieć, że nominowany do Złotego Globu film w dużej mierze opiera się na wzorcu baśni o Kopciuszku, chociaż to również komedia omyłek. Prosta samotna dziewczyna, której życie toczy się między monotonną pracą a codziennymi sprawami, nagle zyskuje dwóch adoratorów i może poczuć się jak księżniczka.
15. Sposób na blondynkę (There’s Something About Mary, 1998)
Świetna komedia Petera i Bobby’ego Farellych, Sposób na blondynkę, dostarcza zarówno potężnej dawki śmiechu, jak i prezentuje historię miłosną. Pewien mężczyzna postanawia znaleźć swoją miłość z czasów licealnych, dlatego wynajmuje prywatnego detektywa. Ten jednak również zaczyna interesować się dziewczyną. W rolach głównych wystąpili Cameron Diaz i Ben Stiller.
Sposób na blondynkę to film, który sytuuje się na granicy gatunku komedii romantycznej, jedynym kryterium przynależności byłoby w tym wypadku połączenie komizmu z wątkiem miłosnym. Niewątpliwie jednak obraz operuje dużo bardziej drapieżnym typem humoru niż większość filmów należących do tej konwencji. Żarty obracają się tu wokół seksu i dotyczą erotycznych frustracji współczesnego społeczeństwa.
16. Lepiej być nie może (As Good As it Gets, 1997)
Komedia romantyczna Lepiej być nie może Jamesa L. Brooksa osiągnęła spektakularny sukces, czego dowodem są między innymi dwa Oscary i trzy Złote Globy. Głównym bohaterem filmu jest neurotyczny pisarz Melvin Udall (w tej roli Jack Nicholson), który nawiązuje bliższą relację z kelnerką z restauracji, gdzie często przychodzi coś zjeść. Carol (Helen Hunt) samotnie wychowuje chorego syna i posiada świętą cierpliwość do dziwactw i złośliwości Melvina.
Lepiej być nie może to bez wątpienia mistrzowskie osiągnięcie gatunku. Świetny scenariusz, ciekawie pomyślane postaci i mądra historia to atuty, które sprawiają, że film zdobył uwielbienie widzów i krytyków. N szczególne uznanie zasługują wybitne kreacje głównych bohaterów.
17. Masz wiadomość (You’ve Got Mail, 1998)
Ta świetna komedia romantyczna jest dziełem Nory Ephron, jako scenarzystki i reżyserki w jednej osobie. Po raz kolejny jesteśmy w Nowym Jorku, gdzie niejaka Kathleen (Meg Ryan) prowadzi małą rodzinną księgarnię. Gdy jednak w okolicy pojawia się filia popularnego wydawcy, interes dziewczyny zaczyna podupadać. Jednocześnie bohaterka nawiązuje romantyczną internetową znajomość z pewnym mężczyzną (Tom Hanks).
Masz wiadomość to niemal wierne powtórzenie pomysłu Ernsta Lubistcha z filmu Sklep na rogu (1940). Jedynie metoda korespondencji bohaterów przybiera nowoczesną formę. Ciekawie rysuje się tu swoista podwójna tożsamość bohaterów, którzy w realu nie darzą się sympatią, natomiast uwielbiają się w świecie wirtualnym. Mimochodem podobna sytuacja wiele mówi o naszych czasach.
18. To właśnie miłość (Love Actually, 2003)
Richard Curtiz w 2003 roku zrealizował zarazem komedię romantyczną i film świąteczny, a do tego obraz odniósł niesłychany komercyjny sukces. Do dziś wiele stacji telewizyjnych powtarza go w okolicach Świąt Bożego Narodzenia. Przedstawia dziesięć historii miłosnych, przy czym miłość ma tu naprawdę wiele odcieni. A ponadto, co nietypowe dla filmów tego gatunku, zakończenie niektórych wątków pozostaje otwarte. W komedii wystąpili między innymi Hugh Grant, Liam Neeson, Emma Thompson, Alan Rickson czy Colin Firth.
Najlepszym elementem filmu To właśnie miłość (i najbardziej zabawnym) jest spajający wszystkie historie wątek starzejącego się rockmana, Billy’ego Macka, który promuje swój utwór w telewizji. Postać ta skupia naczelne przesłanie filmu: miłość przybiera bardzo zróżnicowane formy.
19. Terminal (The Terminal, 2004)
Wśród dobrych komedii romantycznych warto wymienić Terminal Stevena Spielberga z Tomem Hanksem i Catherine Zeta-Jones w rolach głównych. Głównym bohaterem tej historii jest przybysz z Europy wschodniej, który zostaje zatrzymany na amerykańskim lotnisku z powodu nieważności paszportu. Okazuje się bowiem, że w trakcie podróży Victora w jego kraju dochodzi do przewrotu. Mężczyzna musi zatem zamieszkać w terminalu lotniczym. Wkrótce jednak zaczyna sobie sprawnie organizować życie i zabiegać o uczucie pięknej pracownicy portu.
Terminal jest zabawnym i ciepłym filmem o związku ludzi pochodzących z dwóch różnych światów. Paradoksalnie wschodnioeuropejskie cechy, a więc umiejętność radzenia sobie w każdych okolicznościach, spryt, a przede wszystkim romantyzm wzbudzają zainteresowanie kobiety z dostatniej Ameryki. Terminal lotniczy, podobnie jak Nowy Jork w innych produkcjach, jest przestrzenią wielokulturową, w której stykają się ludzie z najbardziej odległych zakątków świata i mają możliwość nawiązania kontaktu. Miłość Navorskiego do Amerykanki stanowi również symboliczny obraz uwielbienia, jakim mieszkańcy Europy wschodniej darzą kraj za Oceanem.
20. Nadchodzi Polly (Along Came Polly, 2004)
Nadchodzi Polly to przezabawna komedia romantyczna z parą lubianych aktorów: Benem Stillerem i Jennifer Aniston w rolach głównych. John Hamburg w swoim filmie pokazuje historię pewnego agenta ubezpieczeniowego, który po zdradzeniu przez żonę, postanawia wieść ostrożne życie w pojedynkę. Nieoczekiwanie na jego drodze staje jednak znajoma z dzieciństwa, szalona Polly, która w odróżnieniu od Reubena prowadzi beztroskie życie, nie martwiąc się, co przyniesie jutro.
Zderzenie zupełnie odmiennych osobowości w Nadchodzi Polly daje nie tylko świetne efekty komiczne, ale również nastraja do refleksji nad przyciągającymi się przeciwieństwami. Dzięki odrobinę niezrównoważonej dziewczynie stateczny analityk finansowy może nabrać trochę dystansu do życia, a ona zyskuje bardziej racjonalne spojrzenie na świat.
21. O północy w Paryżu (Midnight in Paris, 2011)
To przykład nowszego kina Woody’ego Allena, którego wcześniejsze komedie, jak np. legendarna Anny Hall, były niesłychanie odważne obyczajowo i niekoniecznie kończyły się dobrze. O północy w Paryżu to film, którego akcja rozgrywa się w dwóch perspektywach czasowych: we współczesności oraz w latach 20. w stolicy Francji. Motyw podróży w czasie, w jaką udaje się Bil, mający wkrótce poślubić swoją narzeczoną Inez, służy Allenowi do wejścia w ulubione klimaty. A więc bohema artystyczna i jej swobodna obyczajowość, wolna od pruderii i negująca tradycyjną mieszczańską kulturę jako symbol zniewolenia jednostki.
Film zdobył Oscara za najlepszy scenariusz oryginalny, którego autorem był sam reżyser. Wystąpiła tu cała plejada hollywoodzkich gwiazd: Rachel McAdams, Owen Wilson, Marion Cotilard, Michael Sheen. Paryż to z pewnością idealna sceneria dla miłosnych przygód, która pobudza wyobraźnię i uruchamia prawdziwą magię.
22. Duchy moich byłych (Ghosts of Girlfriends Past, 2009)
Kolejna pozycja w naszym rankingu komedii romantycznych to Duchy moich byłych Marka Watersa. Akcja tego filmu rozgrywa się na przestrzeni wielu lat i ukazuje kolejne podboje erotyczne niestałego w uczuciach Connora (Matthew McConaughey). Podróż bohatera w czasie uruchamia ślub młodszego brata, podczas którego nawiedzają Connora duchy byłych partnerek.
Film został pomyślany analogicznie do słynnej Opowieści wigilijnej Dickensa, do której jest często porównywany. Celem zabawnych, ale też poruszających analiz przeszłości jest uświadomienie bohaterowi nie tylko jego winy wobec źle traktowanych kobiet, ale także odkrycie tego, czego naprawdę pragnie i kogo kocha.
23. To skomplikowane (It’s Complicated, 2009)
Mądra i zabawna komedia romantyczna w reżyserii Nancy Meyers z doborową obsadą. Film opowiada o ludziach w dojrzałym wieku, którzy przed laty byli małżeństwem. Nieoczekiwanie, gdy ich dzieci dorastają, a oni sami wchodzą w inne relacje intymne, ponownie coś zaczyna między nimi iskrzyć. W rolach głównych wystąpili Meryl Streep, Steve Martin i Alec Baldwin.
To skomplikowane pozwala roztacza przed nami romantyczną historię, ale jednocześnie skłania do refleksji nad odwiecznym filozoficznym pytaniem: „czy można dwa razy wstąpić do tej samej rzeki”? Czy związek oparty na odgrzewanych uczuciach sprzed lat, gdy byliśmy zupełnie innymi ludźmi, może się udać? A jeżeli tak, to dlaczego w ogóle doszło do rozstania?
24. Kocha, lubi, szanuje (Crazy, Stupid Love, 2011)
To jedna z najpopularniejszych amerykańskich komedii romantycznych. Film Kocha, lubi, szanuje ze Stevem Carellem, Ryanem Goslingiem, Julianne Moore i Emmą Stone szturmem podbił serca widzów. Jacob Palmer to zabójczy przystojniak, który zawodowo zajmuje się uwodzeniem – doradza mężczyznom, jak sprawić, by stali się najbardziej pożądanym obiektem damskich uczuć. Pewnego dnia na jego drodze staje Cal, mężczyzna niedawno zdradzony przez żonę, który próbuje ponownie stanąć na nogi. Jacob pomaga mu przejść fizyczną i mentalną metamorfozę, jednak kiedy sam wpadnie w sidła miłości, wszystkie jego sztuczki zawiodą.
Crazy, Stupid Love w pewnym sensie dekonstruuje reguły gatunku. Sparodiowana sztuka uwodzenia wprowadza dystans do typowych konwencji romantycznych filmów, pokazując, w jaki sposób „oszukują” one widza i budują iluzję nieistniejącego świata. Jednocześnie jednak okazuje się, że ów romantyzm okazuje się nieodzowną potrzebą, z której nie można łatwo zrezygnować, podobnie jak z wiary, że prawdziwa miłość istnieje. Skoro bowiem wydarza się nawet sceptykom chłodno operującym wszystkimi narzędziami ars amandi, może przydarzyć się również i nam.
25. Lepiej późno niż później (Something’s Gotta Give, 2003)
Lepiej późno niż później to film, którego nie mogło zabraknąć na liście najlepszych komedii romantycznych. Harry jest mężczyzną w dojrzałym wieku, który przechodzi typowy kryzys wieku średniego: próbuje oswoić lęk przed starością i przemijaniem randkowaniem z kobietami o kilka dekad młodszymi. Wraz z kolejną wybranką wyjeżdża do jej domku nad morzem, gdzie mają zamiar skonsumować związek, mimo że niespodziewanie dołącza do nich matka dziewczyny. W trakcie miłosnych igraszek, bohater ratujący swoją męskość magicznymi tabletkami, dostaje zawału. Podczas rekonwalescencji zakochuje się w matce partnerki, atrakcyjnej pisarce w jego wieku.
Film Nancy Meyers wyróżnił się na tle innych obrazów gatunku ukazaniem miłosnych przygód ludzi, którzy już dawno przekroczyli „smugę cienia”. I jest to zaleta niebagatelna, zwłaszcza, że w rolach głównych obsadzono takie aktorskie klasy, jak Jack Nicholson i Diane Keaton, która za swoją kreację została odznaczona Złotym Globem.