„Rzymskie wakacje” – miłość w starych dekoracjach

Rzymskie wakacje Audrey Hepburn

 

Tytuł: Rzymskie wakacje (Roman Holiday)

Rok produkcji: 1953 r.

Reżyseria: William Wyler

Obsada: Audrey Hepburn, Gregory Peck, Eddie Albert

 

 

 

Był to film, który zachwycił widzów interesującą fabułą,wspaniałymi plenerami, a przede wszystkim niezrównaną rolą wschodzącej gwiazdy Hollywood – Audrey Hepburn.

Rzymskie wakacje – romantyczna komedia wszech czasów

Rzymskie wakacje (1953) Williama Wylera otworzyły drogę do kariery Audrey Hepburn. Niewątpliwie to ona jest bowiem głównym atutem filmu; nic dziwnego zatem, że aktorka otrzymała za swój pierwszoplanowy debiut statuetkę Oscara. Roman Holiday to komedia romantyczna opowiadająca o zabawnym epizodzie z życia pewnej szacownej księżniczki, która przybywa do wiecznego miasta z kurtuazyjną wizytą. Rzym stanowi ostatni etap jej podróży po Europie, ale nieoczekiwanie zajmie w sercu pięknej Anny szczególne miejsce. Okazuje się bowiem, że młodziutka arystokratka, zmęczona pełnieniem dyplomatycznych obowiązków, postanawia zrobić sobie przerwę i w przebraniu zwyczajnej dziewczyny samodzielnie poznać Rzym.

Na drodze księżniczki staje przystojny amerykański dziennikarz Joe Bradley (w tej roli Gregory Peck), który nie tylko ratuje dziewczynę z opresji, ale również pokazuje jej wszystkie uroki starożytnej siedziby cezarów. Pikanterii całemu zdarzeniu dodaje jednak fakt, że Bradley nie działa wcale bezinteresownie. Wraz z zaprzyjaźnionym fotografem Eddiem (Irving Radovich) skrupulatnie dokumentuje całą wycieczkę, licząc na zdobycie sensacyjnego materiału, który zapewni im intratne wynagrodzenie.

Rzymskie wakacje film

Rzymskie wakacje – Audrey i Rzym

Rzym nie jest w filmie Roman Holiday jedynie tłem wydarzeń, ale staje się niejako samodzielnym bohaterem. Wspaniałe zdjęcia miejskiego krajobrazu obejmują najbardziej charakterystyczne elementy topografii, jak np. Koloseum, Forum Romanum, Schody Hiszpańskie czy słynne Usta Prawdy, według legendy wymierzające kłamcom sprawiedliwość. Widzimy wesołe, słoneczne miasto za dnia i niezwykle romantyczne nocą.

Rzym jawi się z jednej strony jako obraz majestatu historii, z drugiej zaś jako przestrzeń beztroski i wolności. Oba te oblicza miasta znajdują idealne odzwierciedlenie w samej bohaterce – Audrey Hepburn to bowiem wcielenie klasy i dobrych manier, ale też uosobienie młodzieńczego uroku i naiwności. Księżniczkę Annę cieszą więc takie rzeczy, jak zjedzenie lodów na ulicy czy zmiana majestatycznej fryzury na nowoczesne uczesanie. Hepburn wypadła w roli księżniczki fenomenalnie. Jej filigranowa sylwetka, szlachetne rysy twarzy i autentyczny dziewczęcy wdzięk czynią z Anny postać prawdziwą i zachwycającą.

Film Rzymskie wakacje

Luksus miłości w Rzymskich wakacjach

Rzymskie wakacje stanowią swoisty pean na cześć zwyczajnego życia. W filmie mamy do czynienia z ironicznym odwróceniem perspektywy – bohaterka nie marzy wcale o byciu księżniczką, ale wręcz przeciwnie, pragnie zrzucić z siebie ciężar korony. Los Anny, czyli nieustanne przemowy, wizytacje i sztywne bale, wydaje się rzeczywiście odstraszający. Najprostsze przyjemności są dla bohaterki całkowicie niedostępne. Największym luksusem jest zaś miłość, na którą następczyni tronu z pewnością nie może sobie pozwolić.

Roman Holiday film

Uczucie wolne od dyplomatycznych kalkulacji wpisuje się w porządek wakacyjnej podróży. Jest jedynie krótkim epizodem, po którym trzeba wrócić do rzeczywistości. „W życiu nie zawsze można robić to, na co ma się ochotę” – to zdanie-klucz, w jakim Anna i Joe podsumowują swoje zobowiązania. Krótkie przedmiłosne spotkanie wywiera jednak silny wpływ na życie obojga bohaterów. Joe rezygnuje ze sprzedaży prywatności Anny, a księżniczka zyskuje samodzielność i dojrzałość. O ile w początkowych scenach widzimy ją jako rozkapryszoną pannę, o tyle w finale następczyni tronu emanuje prawdziwym majestatem. Nie pozwala też sobą kierować i posiada własne zdanie. Staje się prawdziwą kobietą.

Miłość zawsze jest zatem warta przeżycia, nawet jeśli trwa tylko dobę, może odmienić nasz los, powiada William Wyler w Rzymskich wakacjach.

Avatar photo

Agnieszka Czarkowska-Krupa

Redaktor Naczelna i Wydawca portalu Oldcamera.pl, dr nauk humanistycznych UJ, autorka książki "Paraboliczność w polskiej prozie historycznej lat 1956 – 1989" (Semper, 2014). Współautorka i redaktorka książki “Twarze i maski. Ostatni wielcy kochankowie kina” (E-bookowo, 2021). Miłośniczka kina i literatury. Pisała w książkach zbiorowych: "Podmiot w literaturze polskiej po 1989 roku. Antropologiczne aspekty konstrukcji", pod red. Żanety Nalewajk, (Elipsa, 2011) oraz "Etyka i literatura", pod red. Anny Głąb (Semper, 2014). Ma na swoim koncie prestiżowe publikacje dla Polskiej Akademii Nauk (“Ruch Literacki”), artykuły w czasopismach naukowych (“Tekstualia”, “Zeszyty Naukowe KUL”), periodykach artystycznych (“FA-art”) i w portalach internetowych. Pracowała jako wykładowca akademicki w Instytucie Mediów i Dziennikarstwa w Wyższej Szkole Teologiczno-Humanistycznej, gdzie pełniła również funkcje promotora i recenzenta prac dyplomowych. Prywatnie mama Sebastiana i Olgi.