Spotkanie z Wojtkiem Smarzowskim i pokaz filmu „Wesele” – nasz patronat medialny
Pokaz filmu Wesele oraz spotkanie z reżyserem Wojtkiem Smarzowskim to kolejne interesujące wydarzenie kulturalne zorganizowane przez NZS Uniwersytetu Warszawskiego i Prawie Kino. Będzie to doskonała okazja do rozmowy z jednym z najważniejszych twórców polskiego kina ostatnich lat.
Wesele to film, którym Wojtek Smarzowski szturmem podbił serca polskich widzów. Pojawiło się w nim wiele cech, które stały się emblematyczne dla kina tego reżysera: skupienie na polskiej problematyce społecznej, realizm z mieszanką ironii i satyry oraz oczyszczająca perspektywa dystansu. Reżyser, niczym współczesny Wyspiański, aranżuje swoisty spektakl narodowy w weselnej remizie, by obnażyć znamienne cechy polskiej mentalności. Zachowanie biesiadników ujawnia wszędobylską hipokryzję, którą najlepiej oddaje przysłowie „zastaw się, a postaw się”. Upojeni alkoholem goście biorą udział w kiczowatych zabawach, niczym bezwolne kukły w chochołowym korowodzie z dramatu wieszcza.
Historia według Smarzowskiego
Wojtek Smarzowski, urodzony w 1963 roku w Korczynie, to jeden z najważniejszych twórców polskiego kina ostatnich dwóch dekad. Po ukończeniu PWSFTviT w Łodzi oraz filmoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim pracował jako operator, scenarzysta, tworzył filmy reklamowe, teledyski oraz produkcje dokumentalne. Jego fabularnym debiutem była Małżowina (1998), zrealizowana dla Teatru Telewizji. Główną rolę zagrał w niej Marcin Świetlicki, który wcielił się w rolę pisarza w trakcie przeprowadzki. Potem przyszły głośnie produkcje na wielkim ekranie. Począwszy od Wesela każdy kolejny film jest istotnym wydarzeniem w sferze artystycznej i społecznej.
Smarzowski nie waha się w swoich obrazach poruszać najbardziej drażliwych tematów zarówno w sferze bolesnej polskiej historii, jak i współczesności. Do dzieł osadzonych w perspektywie historyczno-politycznej należą Dom zły (2009), Róża (2011) i Wołyń (2016) – wszystkie doceniane przez krytykę i wielokrotnie nagradzane. W pierwszym z wymienionych filmów, utrzymanym w konwencji quasi-horroru, widziano nawet alegorię PRL-u , którą ma być tytułowy „dom zły”. Róża, której akcja rozrywa się tuż po II wojnie światowej na Mazurach, to bolesna demaskacja opowieści o zasiedlaniu Ziem Odzyskanych. Olbrzymia porcja realizmu w scenach przemocy, zwłaszcza wobec kobiet, odsłania brutalną prawdę o losach autochtonicznej ludności Mazur. Świetne kreacje aktorskie stworzyli tu Agata Kulesza i Marcin Dorociński. Wołyń to z kolei głośny film obrazujący tragiczne wydarzenia na pograniczu polsko-ukraińskim z 1943 roku. Jak twierdzi sam reżyser, dzieło zostało „wymierzone przeciwko nacjonalizmowi”, jako szczególnie szkodliwej ideologii prowadzącej do zbrodniczych czynów.
Smarzowski o wadach polskiego społeczeństwa
Druga grupa filmów Smarzowskiego, w której mieści się Wesele, to obrazy, w których reżyser tropi polskie przywary i zło przyjmujące postać społecznych patologii. Drogówka (2012), Pod Mocnym Aniołem (2014) i wreszcie Kler (2018) są filmami obnażającymi korupcję, alkoholizm i prywatę, trawiące polskie życie społeczne. W Drogówce Smarzowski nawiązał do poetyki amerykańskich filmów noir z lat 40., pokazując zło, które naznacza wszystkich bohaterów bez wyjątku. Pod Mocnym Aniołem, ze świetną rolą Roberta Więckiewicza, to ponura i naturalistyczna wizja uzależnienia od alkoholu, zrealizowana na podstawie znakomitej książki Jerzego Pilcha. Kler stał się z kolei odważnym rozrachunkiem z wadami polskiego duchowieństwa i stereotypem Polaka-katolika.
Począwszy od Wesela Smarzowski każe widzowi wejść w sam środek znajomych problemów, proponując rodzaj psychoanalitycznego seansu. Po wszystkim zdejmuje jednak z odbiorcy ciężar tego doświadczenia, czego symbolem jest charakterystyczne dla jego filmów spojrzenie z góry – znamienny znak dystansu.
Jako patron medialny serdecznie zapraszamy zatem Wszystkich na spotkanie z Wojtkiem Smarzowskim i pokaz filmu Wesele. Wstęp wolny! Więcej informacji na facebookowym profilu wydarzenia: https://www.facebook.com/events/1964449483668256/
24 stycznia 2019, godz. 17. 30
Aula w Starym BUW-ie, Kampus główny Uniwersytetu Warszawskiego
Ul. Krakowskie Przedmieście 26/28, Warszawa