„Garsoniera” – korporacyjna Ameryka w arcydziele Wildera
„Garsoniera” Billy’ego Wildera to wyjątkowy komediodramat, w którym ze wzruszająco-zabawnej historii wyłania się przenikliwy obraz wielkomiejskiej egzystencji.
„Garsoniera” Billy’ego Wildera to wyjątkowy komediodramat, w którym ze wzruszająco-zabawnej historii wyłania się przenikliwy obraz wielkomiejskiej egzystencji.
Film „Wodzirej” Feliksa Falka ze znakomitą kreacją Jerzego Stuhra to obraz deprawującego systemu PRL-u, umożliwiającego karierę najbardziej podłym jednostkom.
„Dziennik panny służącej” Luisa Buñuela to film pokazujący świat naznaczony złem i dzieło, w którym Jeanne Moreau wzniosła się na wyżyny swojego aktorstwa.
„Indochiny” Régisa Wargniera przedstawiają nostalgiczną narrację o (post)kolonialnej Francji, której główną osią jest zjawiskowa kreacja Catherine Deneuve.
„Kochankowie” Louisa Malle’a z 1958 roku to skandalizująca pozycja w dorobku reżysera i jedna z ważniejszych kreacji Jeanne Moreau jako współczesnej pani Bovary.
„Wielki błękit” to największy przebój Luca Bessona, który jest zachwycającym obrazem wodnego żywiołu, ale też opowiada o traumie i konfrontacji z transcendencją.
„Mama i dziwka” to jeden z najbardziej skandalizujących portretów dzieci rewolucji 1968 roku. Jean Eustache balansuje tu na granicy filmu i własnej biografii.
„Kolekcjonerka” to jedno z sześciu ogniw „Opowieści moralnych” Erica Rohmera, w których nowofalowy reżyser z ironią przygląda się rewolucji seksualnej we Francji.
„Ucieczka skazańca” stanowi przykład wielkości kina Roberta Bressona. Autentyczna historia więźnia z czasów II wojny światowej posiada tu sensy alegoryczne.
„Cena strachu” Clouzota to świetny, trzymający w napięciu thriller, który jednocześnie stanowi wzorcową wykładnię francuskiego egzystencjalizmu w duchu Camusa.
„Komedianci” to film, którym Marcel Carné zapoczątkował powojenną epokę francuskiego kina, składając hołd wielowiekowej sztuce aktorstwa i galijskiej tradycji.
„Brzask” jest jednym z najważniejszych dzieł Marcela Carné i jego symbolicznej poetyki. To również odmalowanie dekadenckich nastrojów przedwojennej Francji.