„Ostatni dzień lata” – pożegnanie ze złudzeniami
„Ostatni dzień lata” to swoisty rozrachunek Tadeusza Konwickiego z epizodem socrealizmu, ale też egzystencjalistyczna w duchu opowieść o heroizmie istnienia.
„Ostatni dzień lata” to swoisty rozrachunek Tadeusza Konwickiego z epizodem socrealizmu, ale też egzystencjalistyczna w duchu opowieść o heroizmie istnienia.
„Uczta Babette”, film na podstawie powieści Karen Blixen, to opowieść o miłości do życia w każdych okolicznościach i o tym, że każdy może zamienić je w dzieło sztuki.
„Zakazane piosenki”, pierwszy w powojennej Polsce film fabularny, pokazuje wojnę przez pryzmat melodii, które urastają do rangi oręża w nierównej walce z okupantem.
„Ewa chce spać” do dziś śmieszy opartym na absurdzie burleskowym komizmem. Film z debiutującą Barbarą Kwiatkowską można nazwać kultową polską komedią lat 50.
„Kino Paradiso” to liryczna historia Włoch, a także filmu i dojrzewania. To jednak historia ocenzurowana, która zaprasza widza do poszukiwania ukrytych sensów.
„Tess” Romana Polańskiego to świetna adaptacja powieści Thomasa Hardy’ego, trafnie dostosowująca literacki pierwowzór do dylematów współczesnego odbiorcy.
„Pożegnalny walc” z Vivien Leigh i Robertem Taylorem to fatalistyczna historia o przedmiłosnym spotkaniu dwojga dusz, szybko i brutalnie rozdzielonych przez wojnę.
„O północy w Paryżu” Woody’ego Allena to film nakręcony w poetyce nostalgii za dawnym, utraconym światem, ale jednocześnie demaskujący mit idealnej przeszłości.
„Wielki Gatsby” – wybitna adaptacja powieści F. S. Fitzgeralda to barwny obraz szalonych lat 20. XX wieku, ale też opowieść o boleśnie utraconych marzeniach.
“Jedz i pij, mężczyzno i kobieto” Anga Lee to film operujący wyrazistymi symbolami. Na pierwszy plan wysuwa się tu zmysłowy apetyt na życie i wszystkie jego uroki.
„Życie jest piękne” Roberto Benigniego jest poruszającym wyznaniem wiary w sensowność świata pomimo jego okropieństw i bezmiaru zła, nawet takiego jak Holocaust.
„Siekierezada” to kultowa ekranizacja powieści Edwarda Stachury z legendarną rolą Żentary. Wieloznaczny i gęsty przekaz filmu otwiera się na rozmaite interpretacje.