Jadwiga Smosarska – ulubienica przedwojennej publiczności
Jadwiga Smosarska była mistrzynią melodramatu i wcieleniem romantycznej dziewicy. Nie podbiła Ameryki jak Pola Negri, ale została ukochaną diwą polskiego filmu.
Jadwiga Smosarska była mistrzynią melodramatu i wcieleniem romantycznej dziewicy. Nie podbiła Ameryki jak Pola Negri, ale została ukochaną diwą polskiego filmu.
Polska Szkoła Filmowa, kojarzona przede wszystkim z nazwiskami Andrzeja Wajdy i Andrzeja Munka, narodziła się w czasie Odwilży po okresie stalinizmu.
Wojna i socrealizm to dwie ciemne karty w historii polskiego filmu. Okresy te z naturalnych względów uniemożliwiały bowiem pełny rozwój możliwości rodzimego kina.
Polskie filmy przedwojenne to niezapomniani aktorzy, jak Adolf Dymsza czy Eugeniusz Bodo i aktorki, jak Pola Negri czy Jadwiga Smosarska. Oto kilka słów o historii.
Historia polskiego filmu niemego rozpoczęła się w warunkach trudnych. Pod koniec XIX wieku Polska nie marzyła bowiem jeszcze o niepodległości, a zaborcy utrudniali rozwój sztuki.
Pola Negri – najwybitniejsza polska aktorka przedwojenna. Apolonia Chałupiec nie tylko podbiła Hollywood, ale także serca Charliego Chaplina i Rudolfa Valentino.
Pierwszy film dźwiękowy, “Śpiewak jazzbandu”, nie spełnił wszystkich pokładanych w nim nadziei. Historia kina musiała poczekać na “Śpiewającego błazna”.
“Nosferatu” to film o ciemnej naturze erotyzmu, która gubi człowieka. Nieokiełznany seks jest tu utożsamiony z winą doprowadzającą do destrukcji całej cywilizacji.
“Pół żartem pół serio” to film, w którym Marilyn Monroe zagrała jedną z najwybitniejszych ról. Wilder z przymrużeniem oka opowiada tu o problemach erotycznych.
“Dolce vita” – film Felliniego, który wyznacza kanon najlepszych dzieł w historii kina. Opowiada o kryzysie kultury, w której wszystko staje się towarem.
“Tam, gdzie rosną poziomki” to dzieło Ingmara Bergmana, w którym najwyraźniej widać mistyczną wrażliwość jego twórcy. Miłość, śmierć, przemijanie – oto najważniejsze problemy filmu.
“Pancernik Potiomkin” Siergieja Eisensteina to żelazna pozycja klasyki filmowej. Dzieło zalicza się do arcydzieł filmu radzieckiego i szczególnych osiągnięć montażu.