“Gorączka złota” – słodko-gorzki film o poszukiwaniu szczęścia
“Gorączka złota” Charliego Chaplina do dziś bawi i wzrusza do łez, a postać Trampa z filmu “The Gold Rush” pozostaje niedoścignionym osiągnięciem wielkiego komika.
“Gorączka złota” Charliego Chaplina do dziś bawi i wzrusza do łez, a postać Trampa z filmu “The Gold Rush” pozostaje niedoścignionym osiągnięciem wielkiego komika.
Film gangsterski i kino noir konstruują obraz miejskiego labiryntu z takich rekwizytów, jak czarno-biała kolorystyka, blask ulicznych latarni i broń.
Komedia to jeden z gatunków filmowych, które zrodziły się najwcześniej. Kino nieme dostarczało jej bowiem idealnych środków wyrazu, jak mimika, gest czy ubiór.
Western budował amerykańską tożsamość narodową i promował istotne wartości. Stanowił także narrację o zwycięstwie cywilizacji nad naturą oraz porządku nad chaosem.
Gatunki filmowe narodziły się w Stanach Zjednoczonych. Stały się bowiem wyrazem poszukiwania wspólnej tożsamości wielokulturowego narodu, złożonego z różnych nacji.
Film francuski był pionierem w zakresie kinematografii. Kino francuskie stwarzało podwaliny filmowego języka oraz uczyniło je sztuką, czego wyrazem był impresjonizm.
Film radziecki może poszczycić się wybitnymi osiągnięciami, zwłaszcza w dziedzinie montażu. Eisenstein, Pudowkin i Kuleszow to jego najważniejsi twórcy.
Film niemiecki ma na swoim koncie wybitne osiągnięcia artystyczne. Do najważniejszych z nich należą ekspresjonizm i styl kameralny okresu kina niemego.
Film włoski w okresie niemym wytworzył specyficzny nurt – monumentalizm. Imponująca architektura, egzotyczne plenery oraz historia – oto wyznaczniki tej szkoły.
Kino skandynawskie wzbogaciło film o elementy poetyckie. Romantyzm dzikiej Północy, skandynawska mitologia i sztuka ludowa – oto wyznaczniki tego języka.
Federico Fellini konstruuje model świata-widowiska z przeznaczoną każdemu epizodyczną rolą. Jednocześnie film Felliniego opisuje nasze zagubienie w gąszczu współczesności.
Ingmar Bergman w swojej twórczości dotyka kwestii metafizycznych i egzystencjalnych. Filmy Bergmana pokazują, że reżyser ten jest wielkim poetą kina.