Eugeniusz Bodo – ikona przedwojennych szlagierów
Eugeniusz Bodo przeszedł do historii polskiego filmu głównie jako wykonawca słynnych szlagierów, jak “Umówiłem się z nią na 9” czy “Już taki jestem zimny drań”.
Eugeniusz Bodo przeszedł do historii polskiego filmu głównie jako wykonawca słynnych szlagierów, jak “Umówiłem się z nią na 9” czy “Już taki jestem zimny drań”.
Adolf Dymsza był najpopularniejszym polskim przedwojennym aktorem komediowym. Słynny Dodek śmieszył publiczność przede wszystkim wdziękiem cwanego Warszawiaka.
Helena Grossówna była jedną z najlepszych polskich aktorek przedwojennych. Mimo że na ekranie debiutowała dopiero w połowie lat 30., szybko zdobyła serca widzów.
Halina Bruczówna należała do najpopularniejszych polskich aktorek przedwojennych. Pragnęła iść w ślady Poli Negri, ale jej przygoda z Hollywood miała inne zakończenie.
Jadwiga Smosarska była mistrzynią melodramatu i wcieleniem romantycznej dziewicy. Nie podbiła Ameryki jak Pola Negri, ale została ukochaną diwą polskiego filmu.
Polska Szkoła Filmowa, kojarzona przede wszystkim z nazwiskami Andrzeja Wajdy i Andrzeja Munka, narodziła się w czasie Odwilży po okresie stalinizmu.
Wojna i socrealizm to dwie ciemne karty w historii polskiego filmu. Okresy te z naturalnych względów uniemożliwiały bowiem pełny rozwój możliwości rodzimego kina.
Polskie filmy przedwojenne to niezapomniani aktorzy, jak Adolf Dymsza czy Eugeniusz Bodo i aktorki, jak Pola Negri czy Jadwiga Smosarska. Oto kilka słów o historii.
Historia polskiego filmu niemego rozpoczęła się w warunkach trudnych. Pod koniec XIX wieku Polska nie marzyła bowiem jeszcze o niepodległości, a zaborcy utrudniali rozwój sztuki.
Pola Negri – najwybitniejsza polska aktorka przedwojenna. Apolonia Chałupiec nie tylko podbiła Hollywood, ale także serca Charliego Chaplina i Rudolfa Valentino.
Pierwszy film dźwiękowy, “Śpiewak jazzbandu”, nie spełnił wszystkich pokładanych w nim nadziei. Historia kina musiała poczekać na “Śpiewającego błazna”.
“Nosferatu” to film o ciemnej naturze erotyzmu, która gubi człowieka. Nieokiełznany seks jest tu utożsamiony z winą doprowadzającą do destrukcji całej cywilizacji.