“Pół żartem, pół serio” – czyli kłopoty z seksem i tożsamością
“Pół żartem pół serio” to film, w którym Marilyn Monroe zagrała jedną z najwybitniejszych ról. Wilder z przymrużeniem oka opowiada tu o problemach erotycznych.
“Pół żartem pół serio” to film, w którym Marilyn Monroe zagrała jedną z najwybitniejszych ról. Wilder z przymrużeniem oka opowiada tu o problemach erotycznych.
“Dolce vita” – film Felliniego, który wyznacza kanon najlepszych dzieł w historii kina. Opowiada o kryzysie kultury, w której wszystko staje się towarem.
“Tam, gdzie rosną poziomki” to dzieło Ingmara Bergmana, w którym najwyraźniej widać mistyczną wrażliwość jego twórcy. Miłość, śmierć, przemijanie – oto najważniejsze problemy filmu.
“Pancernik Potiomkin” Siergieja Eisensteina to żelazna pozycja klasyki filmowej. Dzieło zalicza się do arcydzieł filmu radzieckiego i szczególnych osiągnięć montażu.
“Gorączka złota” Charliego Chaplina do dziś bawi i wzrusza do łez, a postać Trampa z filmu “The Gold Rush” pozostaje niedoścignionym osiągnięciem wielkiego komika.
Film gangsterski i kino noir konstruują obraz miejskiego labiryntu z takich rekwizytów, jak czarno-biała kolorystyka, blask ulicznych latarni i broń.
Komedia to jeden z gatunków filmowych, które zrodziły się najwcześniej. Kino nieme dostarczało jej bowiem idealnych środków wyrazu, jak mimika, gest czy ubiór.
Western budował amerykańską tożsamość narodową i promował istotne wartości. Stanowił także narrację o zwycięstwie cywilizacji nad naturą oraz porządku nad chaosem.
Gatunki filmowe narodziły się w Stanach Zjednoczonych. Stały się bowiem wyrazem poszukiwania wspólnej tożsamości wielokulturowego narodu, złożonego z różnych nacji.
Film francuski był pionierem w zakresie kinematografii. Kino francuskie stwarzało podwaliny filmowego języka oraz uczyniło je sztuką, czego wyrazem był impresjonizm.
Film radziecki może poszczycić się wybitnymi osiągnięciami, zwłaszcza w dziedzinie montażu. Eisenstein, Pudowkin i Kuleszow to jego najważniejsi twórcy.
Film niemiecki ma na swoim koncie wybitne osiągnięcia artystyczne. Do najważniejszych z nich należą ekspresjonizm i styl kameralny okresu kina niemego.